איך מנחיתים מטוס בערפל

לפני זמן לא רב יצא מטוס של אחת החברות הישראליות ליעד באירופה. כשהגיע קרוב ליעד נודע לו ששדה התעופה אפוף בערפל כבד, והוא נאלץ לטוס ליעד אלטרנטיבי ולנחות בו, על כל אי-הנוחות שהתלוותה לכך.

ולמרות זאת, יצא לכם, מן הסתם, לטוס ליעדים שהיו אפופים ערפל עד כדי כך שלא הצלחתם לראות כלום דרך החלון, ופתאום הרגשתם שהמטוס כבר מסיע על המסלול לאחר שנחת בשלום. אז…לא, זה לא שלטייסים יש ראיה יותר טובה משלכם והם יכולים לראות דרך הערפל. הנחיתה בתנאי ראות קשים מצריכה שורה של משאבים ויכולות אשר מפורטים במאמר הזה. המשיכו לקרוא כדי לדעת איך מטוס נוחת בערפל.

מטוס נוסעים נוחת בערפל

לפרטים נוספים או להזמנת טיסה צלצלו עכשיו למספר 050-5518080 או מלאו את הטופס ונחזור אליכם:

האם מטוסים יכולים לנחות בערפל?

התשובה לשאלה הזאת כבר תלויה בכמה גורמים:

  • כמה הערפל סמיך, או מאיזה גובה מעל המסלול הטייסים יוכלו לראות אותו.
  • האם ישנו במטוס מכשור מתאים שיאפשר לו לנחות בערפל.
  • האם שדה התעופה מצויד במכשור המיועד לסייע למטוסים לנחות בערפל.
  • האם הטייסים קיבלו הכשרה מתאימה לנחיתה בערפל.

כמה סמיך הערפל או – מהיא הראות השוררת בנמל התעופה.

ככל שהערפל סמיך יותר, הראות הופכת ליותר ויותר גרועה. 

הראות בשדות התעופה נמדדת במטרים, ובשדות משוכללים קיים מכשור מיוחד אשר מודד את הראות לאורך כל מסלול בנפרד. המכשור הזה נקרא RVR – Runway Visual Range ואת הנתונים שלו מקבלים הטייסים המתקרבים לשדה באמצעות מברקי מזג אוויר הנקראים METAR.

איזה מכשור צריך להיות במטוס כדי לנחות בערפל

נחיתות בתנאי ראות גרועה, כגון זו הקיימת כשערפל שורר בשדה התעופה, דורשות שהמטוס יהיה מצוייד במערכת לנחיתת מכשירים או בשפה המקצועית: ILS – Instrument Landing System.

בנוסף, מאחר והטייסים לא יכולים לאמוד את גובהו של המטוס ביחס לקרקע המוסתרת ע"י הערפל, המטוס חייב להיות מצוייד במדי גובה הפועלים על קרני רדיו – Radio Altimeter בנוסף למדי הגובה הפועלים על לחץ ברומטרי שנמצאים בכל מטוס.

מערכת ILS מנחה את המטוס לנחיתה בעזרת שתי קרני רדיו שהיא מקבלת מהחלק של המערכת הנמצא על הקרקע: ה LOCALIZER אשר מנחה את המטוס אל ציר (אמצע) המסלול, וה Glide Slope אשר מנחה אותו אל נקודת הנגיעה הנכונה במסלול.

במטוסים מסחריים רבים הפועלים באזורים המועדים לערפל, מותקנת מערכת לנחיתה אוטומטית – AutoLand אשר יכולה להנחית את המטוס באופן אוטומטי לגמרי, כאשר הטייסים רק עוקבים אחרי הנתונים ולא מתערבים בתהליך.

איזה מכשור צריך להיות בשדה התעופה כדי לאפשר נחיתת מטוסים בערפל.

נחיתות בתנאי ראות גרועה, כגון זו הקיימת כשערפל שורר בשדה התעופה, דורשות שהמטוס יהיה מצוייד במערכת לנחיתת מכשירים או בשפה המקצועית: ILS – Instrument Landing System.

מערכת ILS מנחה את המטוס לנחיתה בעזרת שתי קרני רדיו שהיא מקבלת מהחלק של המערכת הנמצא על הקרקע: ה LOCALIZER אשר מנחה את המטוס אל ציר (אמצע) המסלול, וה Glide Slope אשר מנחה אותו אל נקודת הנגיעה הנכונה במסלול.

בנוסף, מסלול הנחיתה חייב להיות מצוייד בתאורה מתאימה אשר תקל על הטייסים לראות אותו ולדעת באיזה חלק שלו הם נמצאים.

איזו הכשרה צריכים לקבל הטייסים כדי שיוכלו לנחות בערפל

נחיתות בערפל הן מסוכנות ומורכבות מאוד לביצוע, וצוות הטייסים חייב לקבל הכשרה מתאימה כדי לבצע אותן.

ישנן מספר קטגוריות למערכת ה ILS, אשר קובעות את תנאי הראות המינימליים לשימוש בה. הטייסים חייבים לקבל הכשרה בקטגוריה המתאימה כדי שיוכלו לנחות:

  • Category I הטייסים חייבים לראות את המסלול כשהם לא פחות מגובה 200 רגל (כ 60 מ') מעליו.
  • Category II הטייסים צריכים לראות את המסלול כשהם בין 100-200 רגל (30-60 מ') מעליו.
  • Category III מתחלקת ל A ו B ובהן הטייסים יכולים לרדת עד לגובה של 50 רגל (כ 15 מ') כדי שיוכלו לראות את המסלול.

ומה קורה אם הטייסים מתקרבים לנחיתה ומתברר להם שהם לא רואים את המסלול מהגובה המתאים? ובכן, מה שהם חייבים לעשות זה לבצע תהליך של הליכה סביב ונסיון נוסף לנחיתה.

הקטגוריה של מערכת ה ILS נקבעת ע"י המכשור שמותקן בנמל התעופה. הטייסים חייבים להיות מוכשרים לשימוש בקטגוריה הנכונה. ואם נחזור לסיפור שבו פתחנו – אותו מטוס של חברת תעופה ישראלית הגיע לשדה שבו שרר ערפל כבד, הותקנה בו מערכת ILS CAT III שאיפשרה נחיתה, אבל לטייסים לא היתה הכשרה מתאימה והם נאלצו לנחות בשדה תעופה אחר.

ואם אתם רוצים לראות איך נראית נחיתה בערפל במבט מתא הטייס, אז תקליקו על הסרטו הזה: