למה פותחים את תריסי החלונות במטוס בהמראה ובנחיתה?

כל מי שטס מתישהו במטוס נוסעים מכיר את זה – לפני ההמראה ולפני הנחיתה עוברים הדיילים בין הנוסעים, ומבקשים כמה דברים:

  • לחגור חגורות
  • לישר את גב המושב
  • לקפל את המגש שלפניכם
  • ולפתוח את תריס החלון

בעוד ששלושת הדברים הראשונים מובנים ונתפסים כקשורים לבטחון, רבים שואלים למה צריך לפתוח את תריסי החלון?

למה צריכים תריסי החלונות במטוס להיות פתוחים בנחיתה ובהמראה?

ובכן, גם לפתיחת תריסי החלונות במטוס בזמן ההמראה והנחיתה, יש קשר הדוק לבטחון:  צוות המטוס מאומן לפנות את הנוסעים לקרקע, באמצעות מגלשות החרום, תוך 90 שניות מרגע שקורה משהו שמחייב את הפינוי, ולכן כל שניה חשובה!

  • חלונות פתוחים מאפשרים לנוסעים לראות בעיות שעל הקרקע – למשל אם פרצה אש בכנף, הם ידעו לא להתפנות מהצד הזה. (מקרה מפורסם הוא הנחיתה של טיסת יו.אס.איירווייז 1549 על נהר ההדסון, שבה יכלו הנוסעים לראות ולהעריך את מצבם, וכך פעלו באופן המיטבי בכדי להציל את חייהם)
  • חלונות פתוחים מאפשרים לצוותי החרום על הקרקע לראות את מצב הנוסעים בתוך המטוס, לראות אם פרצה בו אש או שהוא מלא עשן, ולקבל החלטות בקשר לניהול הפינוי.
  • ידוע כי לעין האנושית לוקח זמן להסתגל לתנאי תאורה משתנים. (זוכרים איך אתם ממצמצים בעיניים כשאתם יוצאים לשמש?) ברגע שהחלונת פתוחים, התאורה בתוך המטוס כמעט זהה לתאורה שבחוץ, ולנוסעים יהיה יותר קל אם יצטרכו להתפנות. זאת גם הסיבה שבגללה מכבים את אורות הקבינה בזמן ההמראה או הנחיתה.
  • ידועים לא מעט מקרים שנוסעים הסבו את תשומת לב הצוות לתקלות במטוס, שהצוות לא היה מודע להן, רק בגלל שהתריסים היו פתוחים והם הסתכלו החוצה. למשל במקרה המוזר הזה:

 

אז בפעם הבאה כשצוות המטוס מבקשמכם לפתוח את תריסי החלונות במטוס להמראה ולפני הנחיתה, אתם כבר תדעו שהדבר נעשה למען בטחונכם.

תחום התעופה מעניין אתכם? רוצים להרשם לקורס טיס אזרחי, או לפחות להטיס פעם מטוס בעצמכם? צרו איתנו קשר טלפוני, או מלאו את הטופס שלהלן ונשמח לחזור אליכם:

טיסה נעימה!