למה מטוסים מבטלים נחיתה ברגע האחרון?

מטוס מבטל נחיתה לפני נגיעה במסלול

סוף סוף מגיע שלב הנחיתה בטיסה הארוכה שלכם, הדיילות מבקשות מכם לישר את גב המושב, לקפל את המגשים שמולכם ולחגור את חגורת הבטיחות. אתם מביטים מהחלון, רואים את האדמה מתקרבת ומצפים בכל רגע לנגיעה של גלגלי המטוס במסלול. 

אבל לפתע אתם שומעים את המנועים נפתחים לעבודה בכוח מלא, המטוס משנה זווית, מרים את החרטום, ובמקום לנחות הוא נוסק בחזרה לשמים. אתם בודאי קצת מבולבלים, אולי אפילו קצת חרדים, עד שהטייס מסביר לכם מה קרה. 

אז למה באמת מטוסים מבטלים נחיתה ברגע האחרון?

לפרטים נוספים או להזמנת טיסה צלצלו עכשיו למספר 050-5518080 או מלאו את הטופס ונחזור אליכם:

שלב הנחיתה בטיסה

הנחיתה היא החלק המסוכן ביותר בטיסה. תחשבו על זה – על הטייסים להפגיש מטוס ששוקל כמה עשרות, או כמה מאות טונות, ושטס (בשלב הנחיתה) במהירות של כ 140 קשר (כ 250 קמ"ש) עם מסלול צר, לפעמים רטוב, לפעמים ברוחות חזקות שמטלטלות את המטוס.

כדי לבצע את הנחיתה בהצלחה, על הטייסים לוודא שהמטוס שלהם עונה על כמה קריטריונים חשובים:

  • הוא טס במהירות המתאימה לנחיתה.
  • הוא טס בזווית המתאימה לנגיעה במסלול.
  • הוא נמצא בקונפיגורציה המתאימה לנחיתה – גלגלים בחוץ למשל.

בנוסף תנאי הראות ומזג האוויר צריכים להיות במגבלות המוכתבות לטייסים ע"י יצרני המטוס והחברה שבה הם עובדים.

מתי הטייסים יחליטו לבטל נחיתה?

הטייסים יחליטו להפסיק את הנחיתה אם אחד או יותר מהתנאים האלה לא נראה בסדר. למשל:

  • אם המטוס הנמיך לנחיתה, אבל הטייסים לא רואים את המסלול בגלל ערפל כבד.
  • אם משב חזק של רוח גרם להסטה פתאומית של המטוס מנתיב הנחיתה הנכון.
  • אם התגלתה פתאום תקלה במטוס והטייסים רוצים לתקן אותה לפני הנחיתה.

אלו רק חלק מהסיבות בגללן יחליטו הטייסים להפסיק את הנחיתה ולנסות שוב.

מי עוד יכול לבטל את נסיון הנחיתה?

גם פקחי הטיסה שיושבים במגדל הפיקוח בשדה התעופה בו נוחת המטוס, יכולים להביא להפסקת הנחיתה, ע"י כך שיורו לטייסים לבטל אותה.

הפקחים יכולים להורות על הפסקת הנחיתה מסיבות שונות, ובניהן:

  • המטוס שנחת לפנינו עדיין לא פינה את המסלול ולכן המטוס שלנו לא יכול לנחות.
  • הפקחים זיהו חפץ כלשהו על המסלול שנפל לשם ממטוס קודם, או נסחף ע"י הרוח, והם מורים על הפסקת הנחיתה כדי שיוכלו לנקות את המסלול.
  • בדרך כלל מה שידריך את הפקחים בביטול נחיתה הם שיקולי בטיחות.

מה קורה למטוס שמבטל נחיתה – הליכה סביב

התהליך של ביטול נחיתה של מטוס נקרה "הליכה סביב" בשפה המקצועית – GO AROUND באנגלית.

כאשר מחליטים הטייסים ללכת סביב ביוזמתם, או עקב הוראה שקיבלו ממגדל הפיקוח, הם צריכים, קודם כל, לשנות את הקונפיגורציה של המטוס מזו שמתאימה לנחיתה, לקונפיגורציה שמתאימה להמראה. הליכה סביב כמוה כהמראה – המטוס נוסק לשמים לאחר שכמעט נגע בקרקע.

לאחר מכם יטיסו הטייסים את המטוס בתבנית שנקבעה לכך מראש סביב שדה התעופה, וינסו לנחות שנית, בתקווה שהפעם יצליחו.

עכשיו אם תקלעו לטיסה שבה המטוס ילך סביב לפני הנחיתה, לפחות תדעו למה ומה קורה שם.

ט י ס ה  נ ע י מ ה !