אולטרלייט
אולטרלייט, או Ultralight Airplane באנגלית, הוא כינוי לקטגוריית כלי טייס בעלי מאפיינים משותפים. שמם הרשמי של המטוסים הנכללים בקטגוריה הזאת הוא מז"מ – מטוסים זעירי משקל, או אז"מ – אווירונים זעירי משקל.
בעולם ידועה הקטגוריה בשמה LSA – Light Sport Aircraft והיא שואבת את שמה מהמטוסים המרכיבים אותה המיועדים אך ורק להנאה מטיסה ולא לצרכים אחרים כגון הולכת נוסעים או מטען.
כדי לאפשר לכמה שיותר אנשים להנות מטיסה ספורטיבית באולטרלייטים, המטוסים הם פשוטים וקלים לתפעול, אין בהם מכשור מורכב וגם קורס הטיס לקבלת רישיון טייס על אולטרלייט הוא קצר וקל יותר מאשר קורס הטיס על מטוסים אחרים.
מה זה אולטרלייט
- אולטרלייט, או מטוס זעיר, מוגדר בתקנות הטיס כ: מטוס חדֿ-מושבי שמשקלו המרבי המותר להמראה אינו עולה על 390 ק"ג או מטוס דוֿ-מושבי שמשקלו המרבי המותר להמראה אינו עולה על 600 ק"ג, (1,320 פאונד) או אם הוא מיועד להמראה ונחיתה על פני מים – עד 650 ק"ג, (1,430 פאונד).
- באולטרלייט יכולים לטוס עד שני בני אדם כולל הטייס.
- מהירותו המרבית של אולטרלייט אסור שתעלה על 120 קשר בשיוט.
- מהירות ההזדקרות המקסימלית של המטוס הזעיר לא תעלה על 45 קשר בלי מדפים במשקל המראה מרבי.
- לאולטרלייט מותר שיהיה רק מנוע אחד.
- הפרופלור חייב להיות בעל פסיעה קבועה, או כזאת שניתנת לכיוון על הקרקע.
- לאז"מ חייב להיות כן נסע קבוע (הגלגלים לא ניתנים להרמה אחרי ההמראה)
בתקנות הטיס קיימת הבחנה בין שני זוגי אווירונים זעירים – אז"מ:
- אווירון זעיר מקבוצה א' שבו מושב הטייס מחובר באופן קשיח לכנף ולמטוס.
- אווירון זעיר מקבוצה ב' שבו מושב הטייס תלוי מתחת לכנף, והניהוג נעשה ע"י הסטת משקל הטייס ביחס לכנף. האווירונים האלה ידועים בכינויים – "טרייק"
לפרטים נוספים או להזמנת טיסה צלצלו עכשיו למספר 050-5518080 או מלאו את הטופס ונחזור אליכם:
סוגי אלטרלייט
סוגי המטוסים המתאימים להיכלל בקטגוריית ה LSA הם רבים, שונים ומשונים. הם כוללים מטוסים עם מושב אחד או שניים, כנף קבועה או סובבת (ג'ירוקופטר), כנפיים מבד או מחומרים מרוכבים, בעלי גלגל אף או גלגל זנב, מנוע שתי פעימות או ארבע פעימות, משוכללים יותר או פחות.
תוכלו להתרשם מהאולטרלייטים שטסו (וחלקם עדיין טסים) בארץ באתר של אגודת התעופה הספורטיבית.
יתרונות האולטרלייטים
לאולטרלייטים מספר יתרונות על פני מטוסי התעופה הכללית – GA – General Aviation:
- מחירם נמוך יותר ועלויות התחזוקה שלהם קטנות.
- הם פשוטים יותר להטסה.
- קורס הטיס הנדרש לקבל רישיון הטסת אולטרלייט קצר וזול יותר.
- בארץ הם מורשים לנחות במנחתי מטוסים, או במנחתים מאולתרים – "שטח הפעלה" ולכן יש להם יותר מקומות לטוס אליהם.
חסרונות האולטרלייטים
בצד היתרונות שיש להם על מטוסי התעופה הכללית, יש לאולטרלייטים גם מספר חסרונות בולטים:
- הם אינם מורשים לטוס בלילה או בטיסות מכשירים.
- יש בהם פחות מקום לטייס/נוסע ולמטען.
- הטווח שלהם קצר יותר ומהירותם מוגבלת.
- בארץ הם מוגבלים לגבהי טיסה נמוכים שהטיס בהם מסוכנת יותר.
רישיון לאולטרלייט
כדי להיות זכאי לקבל רישיון טייס פרטי עם הגדר אווירון זעיר – אולטרלייט, על מבקש הרישיון לסיים קורס טיס פרטי אשר יכלול לפחות:
- 32 שעות טיסה באווירון הדרכה זעיר.
- מתוכן לפחות 18 שעות הדרכה זוגית באולטרלייט.
- ו 10 שעות טיסת יחיד – סולו.
- קבלת תדריכי קרקע בנושאים שונים לפי הנדרש בתקנות.
בנוסף עליו ללמוד ולהיבחן בהצלחה במקצועות התיאוריה הבאים:
- מטאורולוגיה
- נווטות
- ידע טכני כללי
- חוקה
- הכרת המטוס
- רדיו טלפון – RT
פרופיל הטיסה של אולטרלייטים
כאמור, אולטרלייטים כפופים למגבלות טיסה שונות, שחלקן מפורטות לעיל:
- הטסת נוסע באז"מ דו-מושבי מותרת רק לטייס עם למעלה מ 50 שעות טיסה ולאחר שקיבלת תדריכים שונים ממדריך טיסה מוסמך.
- אסור להטיס אולטרלייט מעל אזור מאוכלס או מעל התקהלות בני אדם.
- אסור לטוס עם אולטרלייט בגובה גבוה מ 500 רגל מעפ"ש.
- אסור להטיס אולטרלייט בלילה או בתנאי טיסת מכשירים – IMC.
- קיימות מגבלות נוספות שיש להתעדכן בהן.
טיסה באולטרלייט
ככלל הטיסה באולטרלייט מהנה ומאתגרת, ריבוי סוגי המטוסים, הקלות היחסית בהוצאת רישיון הטיס והאפשרות לנחות בשטחי הפעלה (בכפוף למגבלות שבחוק) מאפשרות להרבה חובבי טיס להנות מתחביבם.
רוצים גם אתם לבוא אלינו לחוות טיסה באולטרלייט או להוציא רישיון טייס פרטי על מטוס זעיר? צרו קשר או מלאו את הפרטים בטופס שלהלן ונשמח לחזור אליכם:
רישיון טייס לתעופה הכללית – GA למי שיש לו כבר רישיון אז"מ
על פי תקנה 89ג' לתקנות הטיס – מי שיש לו רישיון טייס פרטי עם הגדר לאוירון זעיר – אז"מ, או מז"מ, וטס מעל 100 שעות, ידרש לבצע 75% משעות הטיסה הנדרשות לרישיון טייס פרטי בתעופה הכללית כדי שיוכל להיבחן במבחן המעשי הנדרש לקבלת הרישיון הפרטי:
מאחר ולרישיון הטיס הפרטי בתעופה הכללית נדרשות מינימום של 40 שעות טיסה, התפרש הדבר כדרישה ל 30 שעות טיסה בלבד.
לאחרונה התקבל פטור מרת"א – רשות התעופה האזרחית, ולפיו היא מאפשרת למי שעומד בתנאים הנ"ל לבצע רק 20 שעות טיסה מודרכות בתעופה הכללית, לפני שיוכל לבקש להיבחן במבחן המעשי לקבלת רישיון טיס פרטי בתעופה הכללית!
רוצים לנצל את הפטור ולבצע אצלנו את שעות הטיסה הנדרשות לקבלת רישיון טיס לתעופה הכללית – GA כשיש לכם כבר רישיון טיס לאז"מ? צרו איתנו קשר טלפוני ב 09-7990088 או מלאו את הטופס שלהלן ונחזור אליכם:
- כל האמור כאן הוא לידע כללי בלבד ואין להשתמש בו או להסתמך עליו בשום אופן להטסת אווירונים או כלי טיס אחרים.