עלייתו, נפילתו ועלייתו מחדש של מטוס ה Boeing 737 max - המדריך המלא

דגם ה 737 של חברת בואינג, הוא דגם המטוס המצליח בכל הזמנים, ונמסרו ממנו הכי הרבה יחידות (אם כי כיום הוא מתחרה 'ראש בראש' ב A320 על שלל דגמיו של חברת איירבאס.)

הדור האחרון של המטוס שמכונה 737max, נועד להמשיך את ההצלחה ולהביא שיפורים טכנולוגיים רבים ביחס לדורות הקודמים, אך בשנת 2019 קורקעו המטוסים עקב חששות בטיחותיים ורק לאחרונה חזרו לטוס, אחרי שחברת בואינג ביצעה בו מספר שינויים שהניחו את דעתן של רשויות התעופה בארה"ב.

למרות זאת, ישנם כאלה שעדיין חוששים לטוס ב 737max ומספר החיפושים של דגם המטוס ברשת מצביע על כך. האם החשש מוצדק? במדריך הזה תוכלו לקרוא על כל מה שאתם צריכים לדעת על המטוס, ולקבל החלטה.

מטוס בואינג 737max על המסלול

בואינג 737 - תחילת הדרך

חברת בואינג פיתחה את דגם ה 737 בתחילת שנות ה 60 של המאה הקודמת, כיורש של דגמי ה 727 ו 707 שהיו אז בשירות. החברה החליטה להסתפק בשני מנועים למטוס, שניתלו מתחת לכנפיים, בניגוד לתצורה של 3 מנועים על הגוף ב 727. התצורה של שני מנועים מתחת לכנפיים הקלה על התחזוקה שלהם, ואיפשרה לבנות גוף רחב שיאפשר סידור של שישה מושבים בשורה, אבל בדגמים מאוחרים יותר, כשהמנועים גדלו, הדבר חייב את הצורה הפחוסה המוכרת שאפשרה מרווח מספיק מהקרקע.

ה 737 הראשון נכנס לשירות בשנת 1968 בחברת לופטהנזה והיה קטן בהרבה מהדגמים הנוכחיים. כושר נשיאת הנוסעים המקסימאלי שלו עמד על 136 בדגם 737-200. מאז פיתחה בואינג מספר תתי דגמים, שבין היתר הוכשרו לנחיתה על מסלולי עשב.

הזינוק הגדול הגיע בתחילת שנות ה 80 כאשר הציגה בואינג את הדגמים המשופרים 737-300 ו 737-400 שיכול היה לשאת עד 188 נוסעים. למטוס הותאמו מנועים חדשים וחזקים יותר – CFM-56 אשר הפחיתו גם את צריכת הדלק. היתרון הגדול לחברות התעופה שהפעילו את המטוס, היה האפשרות לשלב אותם בצי ה 737 הקיים, מבלי להשקיע בהדרכה מחודשת לצוותים וברישוי שעולה כסף וצורך זמן.

השלב הבא - סדרת ה NG - Next Generation

בתחילת שנות ה 90 נכנס לשירות המתחרה הגדול של ה 737 – האיירבאס A320, ולבואינג לא נותרה ברירה – היא היתה חייבת לשדרג את המטוס כדי להישאר תחרותית.

סדרת ה NG נכנסה לשירות בשנת 1997 לאחר שבואינג שינתה את תכנון הכנף, הציגה קוקפיט חדש ושדרגה את המנועים לדגם CFM56-7. דגם המשנה 737-800 הפך למטוס הנמכר ביותר של בואינג כתוצאה משילוב מוצלח של מספר הנוסעים שהוא יכול לשאת וטווח טיסה.

הגעתו של ה 737max

השדרוג הבא בסדרת מטוסי ה 737 התרחש בשנת 2017 כאשר מטוס ה 737max הראשון נכנס לשירות בחברת התעופה של אינדונזיה.

ה 737max נועד להיות התשובה של בואינג לסדרת ה 320neo של איירבאס, ושוב הוא הציג חדשנות טכנולוגית ויעילות ביחד עם שמירה על המאפיינים של סדרת ה 737 שאיפשרה לשלב אותו בציים קיימים מבלי להעביר את הצוותים הכשרה נוספת.

ל 737max קיימים מספר דגמים:

  • 737-7 יכול לשאת מקסימום של 172 נוסעים, והוא בעל טווח מקסימאלי של 7,130 ק"מ.
  • 737-8 יכול לשאת מקסימום של 210 נוסעים, והוא בעל טווח מקסימאלי של 6,570 ק"מ.
  • 737-9 יכול לשאת מקסימום של 220 נוסעים, והוא בעל טווח מקסימאלי של 6,570 ק"מ.
  • 737-10 יכול לשאת מקסימום של 230 נוסעים, והוא בעל טווה מקסימאלי של 6,110 ק"מ.

בכל הדגמים מותקנים מנועי LEAP של חברת CFM. מאחר והמנועים החדשים שנבחרו הם בעלי קוטר גדול יותר מהקודמים, נוצרה, שוב, בעיה של הפרדה מספקת מהקרקע. כדי לפתור את הבעיה האריכה בואינג את כן הנסע הקדמי, ומיקמה את המנועים קדימה יותר על הכנף באמצעות מתלים מיוחדים.

שינוי נוסף שהציגה בואינג וקל להבחין בו הוא כנפוני קצות הכנף המפוצלים. מטרתם של הכנפונים האלה, אשר קיימים בצורות שונות במטוסים שונים, היא להפחית את מערבולות קצה הכנף הנוצרות בטיסה, ואשר מגדילות את הגרר של המטוס.

על פי בואינג, כתוצאה מכלל השינויים יעילות צריכת הדלק של סדרת ה max גדלה ב 14% לעומת הסדרה הקודמת – NG.

מטוס מדגם בואינג 737max של חברת Ryanair

למה קורקעו מטוסי ה 737max?

כל מטוסי ה 737max קורקעו ע"י רשויות התעופה בארצות שונות, לאחר שתי תאונות קטלניות שבהם היה מעורב המטוס:

  • טיסה 610 של חברת Lion Air התרסקה זמן קצר לאחר שהמריאה משדה התעופה של ג'קרטה בחודש אוקטובר 2018. כל 189 האנשים שהיו על המטוס נספו.
  • טיסה 302 של חברת התעופה Ethiopian התרסקה זמן קצר לאחר שהמריאה משדה התעופה אדיס אבבה שבאתיופיה. כל 157 האנשים שהיו במטוס לא שרדו.

הנסיבות שהובילו לשתי התאונות היו דומות, והחקירה התמקדה במערכת Manoeuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) אשר אותה הוסיפה בואינג לדגם ה max, ותפקידה היה להוריד את אף המטוס במקרה שבו זווית ההתקפה גדלה עד לסכנת הזדקרות. בואינג הוסיפה את ה MCAS בגלל נטייתו של ה 737max להרים את האף, נטיה שנגרמה בגלל המיקום הקדמי של המנועים החדשים. התברר שהמערכת אשר ניזונה מסנסורים חיצוניים, הופעלה שלא לצורך, והצוות לא הוכשר כראוי לטפל בתקלה. מערכת ה MCAS לא היתה קיימת בדגמים קודמים של ה 737, ובואינג, שרצתה לשמור על אחידות כדי להימנע מהצורך בהדרכות נוספות לצוותים, לא חשבה שהדרכה כזאת נחוצה.

תהליך היישום של מערכת ה MCAS ב 737max גם הוא לא היה חף משגיאות, אחת מהן היתה הורדה של מספר הסנסורים החיצוניים משניים לאחד, והוויתור על הדרכת הצוותים לטיפול במערכת, כתוצאה מלחץ שהופעל על בואינג. הוויתור על ההדרכה הביא לכך שהטייסים לא ידעו איך להגיב במקרים של הפעלת המערכת כתוצאה מנתונים שגויים שהיא קיבלה מהסנסורים החיצוניים.

הנזקים הכלכליים כתוצאה מקרקוע המטוסים

קרקוע מטוסי ה 737max גרם לנזקים אדירים הן לחברות התעופה והן לבואינג.

חברות התעופה תבעו את בואינג בגין הפסדי הכנסות, ובואינג מעריכה את הנזק שנגרם לה בכ 20 מיליארד דולר, כולל תיקונים שנאלצה לתקן את המטוסים. הסכום אינו כולל את הפיצויים לקורבנות ההתרסקויות.

לפני התאונות היו לבואינג למעלה מ 5,000 הזמנות למטוס, אשר נמכר יפה, אבל בשנים 2019-2020 בוטלו למעלה מ 700 הזמנות למטוס, למרות כל נסיונותיה של בואינג להמשיך ולמכור אותו.

החזרה לטיסה

באמצע שנת 2020 הוציאה רשות התעופה האמריקנית – FAA סדרת הוראות כיצד לתקן את המטוס ולאמן את הטייסים. החזרה של המטוס לשירות הותנתה בקיום כל התנאים האלה.

ה 737max חזר לטוס בטיסות מסחריות בסוף שנת 2020 – תחילת 2021.

מטוס בואינג 737max בטיסה

המצב נכון להיום

נכון לסוף חודש 03.2023 היו בשירות למעלה מ 950 מטוסי בואינג 737max. הדגם הנמכר ביותר הוא ה max-8 עם למעלה מ 700 מטוסים, ואחריו max-9 הגדול יותר. בואינג יצרה גם דגם מיוחד MAX 8-200 לחברת Ryanair שנקלט בחברה במספרים הולכים וגדלים.

נכון לזמן שבו נכתב המאמר הזה, בואינג מודיעה שיש לה 4,219 הזמנות למטוס. החברה שמה לה למטרה לייצר למעלה מ 30 מטוסים בכל חודש, ואף הסבה את מפעל ההרכבה הישן של מטוסי ה 747 להרכבת 737max, אבל תקלות בשרשרת האספקה עדיין משבשות את היכולת של בואינג לייצר במלוא הקיטור.

ומה בעתיד?

שני הדגמים הקיצוניים של ה max – הקטן ביותר max-7 והגדול ביותר max-10 מחכים לקבל את אישור ה FAA כדי להיכנס לייצור. האישור לייצר את ה max-7 צפוי להגיע בחודשים הקרובים, ואילו האישור ל max-10, למרות שניתן כבר לראות אותו טס באירועים אוויריים שונים, לא צפוי לפני סוף 2023 או תחילת 2024.

שוק המטוסים צרי הגוף (שיש בהם רק מעבר אחד לאורך המטוס) הוא השוק הגדול ביותר לתעופה המסחרית, וצפוי להישאר כזה. חברת איירבאס שחררה לאחרונה את דגם A321XLR שהוא מטוס צר גוף לטווח ארוך. לא ידוע עדיין אם בואינג תגיב ע"י הארכת הטווח של ה max-10 באמצעות הוספת מיכל דלק (דבר שיביא להפחתה בכמות הנוסעים) או שאולי תחזיר לייצור את ה 757 עם מנועים חדשים וחסכוניים, ואולי אפילו תקרא לו 757max.

במה שונים מנועי CFM LEAP ממנועי הדור הקודם - CFM 56?

המנועים של מטוסי ה 737max של בואינג LEAP-1A מיוצרים ע"י CFM שהיא חיבור בין חברת SAFRAN לחברת GE.

החברה מייצרת גם את המנועים למטוסי האיירבאס 320 – LEAP-1A ולמטוסי ה COMAC 919 הסינים – LEAP-1C. 

המנועים הם מנועי טורבו-מניפה שבהם האוויר נדחס דרך סדרת מדחסים, מעורבב עם דלק, מוצת והגזים הנוצרים נפלטים מאחור דרך סדרה של טורבינות אשר מסובבות מניפה שאחראית על מרבית הדחף הנוצר.

חלק מחלקי המנוע מיוצרים מחומרים מרוכבים ומפלסטיק מחוזק, מה שמאפשר להקטין את משקלו באופן משמעותי.

יעילות של מנועי סילון נמדדת בכמות הדלק שנדרשת כד לייצר דחף נתון. על פי CFM, מנועי ה LEAP יעילים יותר בכ 15% לעומת מנועי הדור הקודם. הדבר אומר שבפועל נדרשים 15% פחות דלק כדי לבצע את אותה טיסה, לעומת מטוס המצוייד במנועי הדור הקודם.

גם מבחינת אמינות מנועי ה LEAP לא נופלים ממנועי ה CFM56 שהם המנועים הנמכרים ביותר מאז ומעולם. המנוע תוכנן כך שחפצים וחול שעלולים להיכנס למנוע על הקרקע, יוסטו הצידה אל זרם הטורבינה ולא יכנסו אל ליבת המנוע. בכך יושג מרווח טיפולים ארוך יותר למנוע.

בנוסף, ה LEAP פולט הרבה פחות CO2 מאשר ה CFM-56. על פי האתר של CFM, מדובר בעד 20% פחות פליטה של מזהמים.

מנוע ה LEAP של מטוס בואינג 737max

למה כיסויי המנוע של ה 737max משוננים בחלקם האחורי?

אחד מסימני ההיכר הבולטים של ה 737max הן ה "שיניים" בחלק האחורי של כיסוי המנועים. ניתן להבחין בשיניים האלה גם בכיסויי המנועים של מטוסי ה 787 של בואינג. אז למה הן שם?

בואינג בחרה ל 737max מנועים גדולים יותר מאשר לדורות הקודמים, כדי להשיג יעילות גבוהה יותר. אבל מנועים גדולים יותר מייצרים יותר רעש, וזיהום הרעש המירבי המותר נשלט ע"י רגולציות מחמירות.

כדי להנמיך את הרעש, פיתחה בואינג, בשיתוף עם נאסא, את ה "שיניים" האלה שתפקידן להחליק את הזרימה מהחלק האחורי של המנוע, ולערבב את האוויר החם הנפלט עם האוויר הקר. בכך מושגת הפחתה של רעש המנוע.

איך תוכלו לדעת אם אתם טסים ב 737max?

השיפורים הטכנולוגיים שהוכנסו בסדרת max של ה 737, הפכו אותו לקל לזיהוי, ביחס לדגמים קודמים של המטוס:

  • ה 'שיניים' בחלק האחורי של כיסוי המנועים, שנועדו להפחית רעש.
  • קצות הכנפיים המפוצלים שנועדו להקטין את מערבולות קצה הכנף .
  • המנועים הם גדולים במיוחד.
  • בחלק האחורי ישנו מעין 'זנב' ארוך יותר מאשר בדגמים הקודמים.

לפרטים נוספים או להזמנת טיסה צלצלו עכשיו למספר 050-5518080 או מלאו את הטופס ונחזור אליכם:

במאמר הזה ניסיתי לתמצת את ההיסטוריה של ה 737max אבל יש עוד הרבה נושאים שהשארתי מחוץ לו. אם מעניין אתכם לדעת דברים נוספים, צרו איתי קשר באחד האמצעים שבתחתית העמוד, ואולי אכתוב עוד פוסט על המטוס.

ואם כל הקריאה הזאת עשתה לכם חשק לטוס, בואו להטיס, ביחד איתי, מטוס קל בטיסת היכרות הידועה בשמה 'טייס ליום אחד', ותוכלו להעלות את ההתרשמות שלכם לרשת.

ט י ס ה  נ ע י מ ה !!