למה הטיסה בחזרה מארצות הברית קצרה יותר מהטיסה לשם

 

לא מעט מהאנשים שבאים לטוס איתי שואלים אותי את השאלה הזאת. חלקם מסבירים לי שהטיסה לא באמת קצרה יותר וזה רק עניין פסיכולוגי שגורם לאנשים להרגיש שהדרך הביתה קצרה יותר 🙂, חלק אכן שמו לב שהטיסה קצרה יותר אבל חושבים שזה בגלל סיבוב כדור הארץ, וחלק כנראה פשוט ישנים בדרך הביתה, מותשים מהטיול ולכן הזמן חולף להם מהר יותר 😌.

האם הטיסה בחזרה מארצות הברית באמת קצרה מהטיסה לשם?

האמת היא שהטיסה הביתה אכן לוקחת פחות זמן מהטיסה בדרך הלוך, אבל זה תלוי בכיוון הטיסה! להלן ההסבר:

כדור הארץ עטוף בשכבת אויר שאנחנו קוראים לה אטמוספירה. ההיכרות הקרובה שלנו עם האטמוספירה היא בשכבות הנמוכות שלה שבהן נושבות רוחות מתונות יחסית, ובכיוונים משתנים.

לעומת זאת, בשכבות הגבוהות של האטמוספירה, בגבהים של מעל 10 ק”מ, נושבות רוחות הנקראות ‘זרמי סילון’ Jet Stream אשר מגיעות למהירויות של 100-200 קשר, שהם כ 200 עד 400 קמ”ש. מה שמיוחד ברוחות האלה הוא שהן נושבות תמיד מכיוון מערב לכיוון מזרח ונראות כנהרות בתוך האטמוספירה.

את המידע על הרוחות האלה אפשר למצוא במפות מזג אויר מיוחדות אשר עומדות לרשות הטייסים ולרשות מתכנני הנתיבים שלהם. המפות נקראות ‘מפות מזג אויר משמעותי’ או בשפת התעופה Sig Wx.

מפת זרמי סילון
מפת מזג אויר משמעותי נכונה ליום 21.10.18 שהוצאה ע”י שירות החיזוי של ארה”ב – NOAA

 

במפה שלמעלה ניתן לראות זרמי סילון (מסומנים בירוק) במהירות של 190 קשר (כ 350 קמ”ש). שימו לב שכיוון זרם הסילון הוא ממערב למזרח.

הסיבה שבגללה הטיסה בחזרה מארצות הברית קצרה מהטיסה אל ארה”ב היא:

מטוסים אשר טסים ממערב למזרח, מנסים לטוס בנתיב אשר יאפשר להם ‘לגלוש’ על זרמי הסילון – ממש כמו שגולשים על גלים, וכך מהירותו של זרם הסילון מצטרפת למהירות המטוס ומקצרת את משך הטיסה.

רק כדי לסבר את האוזן מטוסי סילון טסים במהירויות של סביבות 400-500 קשר, אז תוספת של 200 קשר למהירות שלהם היא משמעותית ביותר.

כמובן שמטוסים הטסים מהארץ מערבה, משתדלים ככל יכולתם להימנע מלהיכנס לזרמי הסילון, כדי שאלו לא יקטינו את מהירותם והטיסה תתארך עוד יותר.

ההסבר ליצירתם של זרמי הסילון אינו פשוט והוא מערב את הפרשי הטמפרטורה שבין אזור קו-המשווה בכדור הארץ לבין הקטבים, אשר גורמים ליצירת אזורים של לחץ אטמוספרי שונה. כתוצאה מכך נוצרות זרימות באטמוספירה מאזורי הלחץ הגבוה, לאזורי הלחץ הנמוך.

בנוסף, תופעה הנגרמת ע”י סיבוב כדור הארץ סביב צירו ונקראת ‘כח קוריוליס‘ גורמת להסטה של הזרימות ימינה (מזרחה) בחצי הכדור הצפוני, ושמאלה (גם כן מזרחה) בחצי הכדור הדרומי. התוצאה היא זרמי הסילון.

אז עכשיו אתם יודעים – הטיסה מערבה אכן לוקחת יותר זמן מהטיסה מזרחה והסיבה היא זרמי הסילון באטמוספירה. בטיסות שכיוונן דרום-צפון אין כל השפעה לזרמי הסילון, ולכן משך הטיסה לא משתנה בשני הכיוונים.

רוצים ללמוד יותר על תעופה או לחוות הטסת מטוס בעצמכם? בואו אלינו להיות טייס ליום אחד או קנו את הטיסה במתנה למישהו יקר.

השאירו פרטים בטופס שלהלן, או התקשרו כדי לקבוע מועד לטיסה שלכם: