תפקידי הקפטן במטוס נוסעים אזרחי

הקפטן במטוס נוסעים, הידוע גם בשם "הטייס המפקד" או Pilot In Command באנגלית, הוא האחראי על התפעול הטיסה ועל הבטיחות שלה.

כדי להבטיח את בטיחות ונוחות הטיסה, מתחיל הקפטן את תפקידו עוד בשלב של לפני ההמראה, שבו הוא בודק את המערכות השונות ומאשר את כשירותן. במהלך הטיסה הקפטן מפעיל את הצוות תוך כדי פיקוח הדוק על הביצועים של כולם. במקרה של אירועים בלתי צפויים במהלך הטיסה, הקפטן הוא זה שיחליט כיצד לנהוג על מנת לסיים את האירוע בשלום. 

כדי לבצע את תפקידו, מוטלות על הקפטן מספר חובות, והוא נושא באחריות לדברים הבאים:

לפרטים נוספים או להזמנת טיסה צלצלו עכשיו למספר 050-5518080 או מלאו את הטופס ונחזור אליכם:

למה הקפטן יושב בצד שמאל בתא הטייס?

כשאתם נכנסים למכונית שלכם כדי לנהוג בה, אתם מתיישבים בצד שמאל, נכון? אבל בהמון ארצות אחרות – אנגליה, אוסטרליה, יפן, קפריסין…הנהגים יושבים בצד ימין. במטוסים, לעומת זאת, הקפטן יושב תמיד בצד שמאל, ללא קשר למדינה בה פועל המטוס. למה זה?

ובכן, הסיבה נעוצה בהיסטוריה של התעופה. המטוסים הראשונים היו מונעים במנועי בוכנה אשר סובבו מדחף. המדחף הסתובב עם כיוון השעון מנקודת מבטו של הטייס, וכתוצאה מחוקי הפיסיקה, למטוס היתה נטיה להסתובב לכיוון השני. כתוצאה מכן הטייסים העדיפו לשבת בצד שמאל בזמן ביצוע נחיתות והמראות, דבר שנתן להם נקודת מבט טובה יותר על המסלול.

במטוסים של היום הנטיה הזאת של המטוסים להסתובב כבר לא קיימת, אבל מקומו של הקפטן בצד שמאל נשמר.

מה נכלל בתפקידי הקפטן:

  1. אחריות כוללת: הקפטן אחראי בסופו של דבר לבטיחות המטוס, הצוות שלו והנוסעים על הסיפון.
  2. תכנון לפני טיסה: לפני כל טיסה, הקפטן בודק את תוכנית הטיסה, תנאי מזג האוויר וכל המידע הרלוונטי. כמו כן, הוא מוודא שהמטוס תקין ושהוא הוטען ומאוזן בצורה נכונה. הבדיקות נעשות בשיתוף עם הקצין הראשון וצוות הקרקע של החברה.
  3. תדרוך הצוות: הקפטן עורך תדרוך לפני הטיסה לכל צוות הטיסה, כולל קצינים ראשונים (טייסי משנה) וצוות הקבינה, כדי לסקור את תוכנית הטיסה, לדון בכל נושא אפשרי, ולהבטיח שכולם מעודכנים בפרטים.
  4. תפעול המטוס: הקפטן אחראי לתפעול בטוח של המטוס בכל שלבי הטיסה, לרבות המראה, טיפוס, שיוט, הנמכה ונחיתה.
  5. קבלת החלטות: הקפטן אחראי על קבלת החלטות קריטיות, במיוחד במצבי חירום, ויש לו את המילה האחרונה בכל נושא מבצעי. את ההחלטות הוא מקבל על סמך הנתונים המתקבלים ממכשירי המטוס, מהבקרה הקרקעית, מעומס התעבורה וממזג האוויר השורר באזור הטיסה.
  6. ניווט והטסה: הקפטן מוודא שהמטוס עוקב אחר מסלול הטיסה המתוכנן ושומר על גובה ומהירות נכונים לאורך כל הטיסה.
  7. קשר ותקשורת: הקפטן מתקשר עם בקרת התעבורה האווירית (ATC) ועם מחלקת המבצעים של החברה, לרבות הזמנת טכנאים שיחכו למטוס כשינחת.
  8. נהלי חירום: במקרה חירום, על הקברניט לנקוט בפעולות מתאימות כדי להבטיח את בטיחות המטוס ויושביו. כולל קבלת החלטות, תיאום עם הקצין הראשון וצוות התא, ותקשורת עם ATC.
  9. ניטור מערכות המטוס: הקפטן עוקב באופן רציף אחר המערכות, המכשירים ונתוני הביצועים של המטוס כדי לוודא שהכל פועל כראוי.
  10. ניהול דלק: הקפטן אחראי לניהול צריכת הדלק ולוודא שלמטוס יש מספיק דלק להגיע ליעדו בבטחה, עם רזרבות לנסיבות בלתי צפויות.
  11. תקשור עם הנוסעים: הקברניט עשוי לתקשר עם נוסעים ועם צוות הקבינה במהלך הטיסה, במיוחד בעת סערה או בעת מתן עדכונים על התקדמות הטיסה.
  12. האצלת סמכויות: בעוד שלקפטן יש את הסמכות והאחריות הסופית, לעתים קרובות הוא יאציל סמכויות לקצין הראשון ולאנשי צוות אחרים כדי לנהל את עומס העבודה ולהבטיח פעולה בטוחה ויעילה.
  13. שמירת תיעוד: הקפטן אחראי לשמור על תיעוד הטיסה, לרבות יומן הטיסה וכל דוחות התקריות.
  14. הכשרה והסמכה: קברניטים חייבים לעמוד בדרישות הכשרה והסמכה מחמירות, לרבות צבירת כמות משמעותית של שעות טיסה, עמידה בבחינות כתובות ומעשיות בטיסה ובסימולטור, ומעבר הכשרה חוזרת על מנת להישאר מעודכנים בתקנות ובסטנדרטים בתעשייה.

בסך הכל, הקפטן ממלא תפקיד מרכזי בהבטחת הבטיחות והתפעול המוצלח של טיסות נוסעים במטוסי סילון. עליו לקבל החלטות קריטיות, לתאם את מהלך הטיסה עם הצוות, לתקשר עם בקרת התעבורה האווירית ולהיות מוכן להתמודד עם מצבים שונים שעלולים להיווצר במהלך הטיסה.

איך מגיעים להיות קפטן של מטוס נוסעים סילוני

הדרך למושב השמאלי בתא הטייס, בו יושב הקפטן, היא ארוכה וקשה. נדרשת בה השקעה רבה בזמן ובכסף, ונחישות להצליח. עם זאת אם אתם קוראים את המאמר הזה, וזה החלום שלכם, אל תרתעו וצאו לדרך. לא תהיו הראשונים שהצליחו.

השלב הראשון - קורס טיס פרטי

השלב הראשון במסע אל מושב הקברניט מתחיל בקורס טיס פרטי. בסיומו, אם תעברו בהצלחה את המבחנים, תחזיקו ברישיון טייס פרטי אשר יאפשר לכם להטיס מטוסי בוכנה, חד-מנועיים בטיסות פרטיות, כלומר טיסות שאינכם מקבלים עבורן תשלום.

השלב השני - הגדר מכשירים

לאחר שתצברו מספיק נסיון כטייסים פרטיים (125 שעות) תוכלו להתחיל את הקורס לקבלת הגדר מכשירים. ההגדר (הגדר הוא הערה ברישיון הטייס שלכם) יאפשר לכם להטיס מטוסים רק על סמך המכשירים המותקנים בהם, מבלי שיהיה לכם קשר עין עם הקרקע. (זה המצב, למשל, בזמן טיסה בעננים, בערפל או בלילה)

השלב השלישי - קורס טיס מסחרי

טייס אשר רוצה לעבוד במקצוע, חייב להחזיק ברישיון טייס מסחרי. את הרישיון הזה תקבלו אחרי שתצברו לפחות 150 שעות טיסה, ותעברו קורס טיס מסחרי.

אז עכשיו אתם מחזיקים ברישיון טייס מסחרי ובטח מתחילים לחפש עבודה…אבל לא, בישראל אתם חייבים לצבור לפחות 500 שעות טיסה כדי שתוכלו להטיס נוסעים בטיסה מסחרית.

כדי להגיע ל 500 שעות, בדרך כלל תוכלו לעשות קורס מדריכי טיסה (שאותו תוכלו להתחיל אחרי שתצברו 250 שעות) ועם קבלת רישיון מדריך טיסה, תוכלו להדריך חניכים ולטוס על חשבונם.

אז הנה, אחרי מאמץ רב הגעתם ל 500 שעות ואתם רצים להגיש מועמדות לאל-על. אבל החברות הגדולות דורשות עוד הרבה יותר שעות, וגם נסיון טיסה על מטוסים מתקדמים, כפי שתוכלו לראות בקישור הזה.

השלב האחרון - רישיון טייס תובלה בנתיבי אוויר ALTP

אז צלחתם את הדרך והתקבלתם כטייסים באחת מהחברות הגדולות. עכשיו אתם רוצים לעבור למושב הקברניט. כדי להגיע לשם תצטרכו רישיון נוסף שנקרא ALTP – Airline Transport Pilot, וכל קברניט של מטוס נוסעים חייב להחזיק בו.

אם מעניין אתכם לראות מה הדרישות לקבלת הרישיון, תוכלו למצוא אותן בקישור הזה.

לסיכום

כפי שאתם רואים, הדרך למושב הקברניט במטוס נוסעים היא ארוכה, קשה ויקרה. מצד שני המחסור הגובר בטייסים בעולם, מחייב את חברות התעופה לקלוט יותר ויותר טייסים שהגיעו מהתעופה האזרחית, ולא רק מחיל האוויר. אז אם יש לכם חלום להיות קברניטים בחברת תעופה, אל תתנו לקשיים ליאש אתכם וצאו לדרך!

 

ב ה צ ל ח ה !