תופעות מזג אוויר מסוכנות לטיסה

לכל אורך ההיסטוריה של התעופה, היתה למזג האוויר השפעה ניכרת עליה. מזג האוויר היה הגורם העיקרי לעיכובים בטיסות, ואחד הגורמים העיקריים לתקריות ותאונות בתעופה.

גם כיום, למרות שהמטוסים הלכו והשתכללו, יש למזג האוויר השפעה על התעופה, ותחזיות מדוייקות שלו הן בעלות חשיבות גדולה בתכנון הטיסות.

במאמר הזה אנסה לסקור את תופעות מזג האוויר העיקריות המשפיעות על מטוסים בטיסה, ומה ניתן לעשות כדי להימנע מהן.

לפרטים נוספים או להזמנת טיסה צלצלו עכשיו למספר 050-5518080 או מלאו את הטופס ונחזור אליכם:

מטאורולוגיה

המטאורולוגיה הוא מדע החוקר את תופעות מזג האוויר. למרות ההתקדמות הרבה שחלה בו, והידע העצום שנצבר, עדיין איננו מבינים את מזג האוויר לגמרי, וכל מי שעוקב אחרי התחזית היומית, ועוד יותר אחרי התחזית העונתית, יודע עד כמה אנחנו יכולים לטעות לפעמים.

האטמוספירה שסביבנו, אותו ים של אוויר שמקיף אותנו ואשר לרוב איננו שמים אליו לב, נמצא כל הזמן בתנועה. הטמפרטורה שלו משתנה, גם הלחץ לא קבוע, והשמש שהיא המנוע מאחורי כל השינויים האלה, גורמת למזגי אוויר משתנים, ולעיתים גם לא צפויים.

קיימות לא מעט תופעות של מזג האוויר אשר נחשבות כמסוכנות לתעופה, על חלק מהן תוכלו לקרוא להלן.

גזירת רוח 

גזירת רוח הוא שינוי חד בכיוון, או בעוצמת הרוח, המתרחש על פני מרחק קטן. גזירת רוח יכולה להיות במימד האנכי או במימד האופקי.

אחת התופעות הידועות כגורמות לגזירות רוח היא תופעת ה Microburst – זרם של אוויר שיורד מענן סערה, ומתפזר לכיוונים שונים כשהוא פוגע בקרקע.

מעצם טבעה, תופעת ה microburst מתרחשת קרוב לקרקע, ולכן היא מסוכנת למטוסים הטסים נמוך ולאט, מה שמאפיין בעיקר מטוסים בנחיתה. מטוס הנתקל בתופעה יחווה בתחילה רוח אף חזקה – כשהוא מתקרב לזרם האוויר היורד, ואז, כשיחלוף אותו, הוא יעבור למצב של רוח גב חזקה אשר תגרום לאבדן העילוי בכנפיים, וכתוצאה מכך להתרסקות המטוס על הקרקע.

ככלל גזירת רוח מסוכנת למטוסים גדולים בגלל אבדן העילוי (הכוח שמחזיק את המטוס באוויר) שעלול לגרום להתרסקותם על הקרקע. למטוסים יותר קטנים נגרמת בנוסף גם טלטלה חזקה כתוצאה מהמערבולות הנוצרות בקרבת התופעה.

את תיאור התופעה, ואחת התאונות המפורסמות שנגרמו כתוצאה ממנה, תוכלו לראות בסרטון הזה:

סופת רעמים וברקים

סופת רעמים היא אחד האיומים הקשים ביותר שמטוסים יכולים להיתקל בהם.

סופת רעמים נוצרת במזג אוויר לא יציב – נטיה של אוויר חם ולח לעלות למעלה. האוויר העולה מתקרר, הלחות שאצורה בו מתעבה ונוצרים ענני סערה. האנרגיה האצורה בעננים האלה היא עצומה, ומחפשת דרכים להתפרק. כלל התופעות המתלוות לסערה כזאת – ברקים, רעמים, ברד, רוח וגשם הם התפרקויות של אנרגיה מתוך ענני הסערה.

התופעות המסוכנות למטוסים הטסים דרך, או בקרבת סופת רעמים כוללות מערבולות אוויר קשות, ברקים, ברד כבד והגבלות ראות. בנוסף מטוס הטס דרך סופה כזאת יכול להתכסות בקרח רב אשר מכביד על משקלו ומעוות את הפרופיל האווירודינמי שלו, עד כדי איבוד כוח העילוי.

בסרטון הזה תוכלו לראות איך נראית טיסה דרך סופר רעמים:

הגבלות ראות

הגבלות ראות הן הגורם המשפיע ביותר על עיכובים בטיסות. ראות נמוכה מובילה לביטול המראות ונחיתות, ומסוכנת עקב יכולה לגרום להתנגשות של מטוסים באוויר, או בקרקע.

טייסים ושדות תעופה מיועדים לפעול במגבלות ראות, אשר נקבעו במטרה לשמור על בטיחות כלי הטיס. כאשר הראות נופלת אל מתחת למגבלות, נעצרת, בדרך כלל הפעילות עד לשיפור במצב.

ישנם מספר מדדים לראות הדרושה לתפעול בטוח של מטוסים: ראות אופקית, ראות אנכית, ראות אלכסונית, ראות על המסלולים ועוד.

הגבלות ראות יכולות להיגרם ממספר רב של גורמים – ערפל, עשן, אבק, אובך ומשקעים כגון שלג וגשם.

בעידן המודרני שדות תעופה ומטוסים מצויידים במכשור מיוחד שמאפשר להם לנחות ולהמריא במגבלות ראות שבעבר לא אפשרו זאת, פקחי הטיסה שולטים בעזרת מערכות מכ"ם על הפרדת מטוסים, ולמטוסים עצמם ישנם מערכות המתריעות מפני קרבה מסוכנת לקרקע.

התאונה האווירית הקטלנית ביותר בהיסטוריה של התעופה נגרמה, בחלקה עקב תנאי ראות לקויים, כפי שתוכלו לראות בסרטון הזה:

התקרחות

התקרחות היא אחת מתופעות מזג האוויר המסוכנות ביותר לטיסה. ההתקרחות נגרמת כאשר טיפות מים פוגעות בגוף המטוס הקר, לאחר שעבר בשכבה של אוויר קר, קופאות על פניו, מוסיפות למשקלו ומעוותות את הפרופילים האווירודינמיים שלו. כתוצאה מכך כוח העילוי שמייצרות הכנפיים לא מספיק כדי להחזיק את המטוס באוויר והוא נופל.

בנוסף יכול הקרח שנוצר לחסום את הפתח הצר של צינור הפיטו (אותן שפופרות שאתם יכולים לראות בולטות בקדמת המטוס או מתחת לכנפיים), וכתוצאה מכך קריאת מד המהירות תהיה שגויה והטייס האוטומטי לא יוכל לתפקד.

מטוסים הפועלים באזורים קרים, עוברים לפני ההמראה הליך להסרת הקרח והשלג שהצטבר עליהם בחניה. התהליך נקרה De -Icing והוא מבוצע כפי שתוכלו לראות בסרטון הזה:

גשם וברד

גשמים כבדים וברד מסוכנים למטוסים הן בגלל שהם מגבילים ת הראות, והן בגלל שהם יכולים להיבלע ע"י המנועים ולגרום לתקלות בהם.

בנוסף גשמים כבדים הופכים את מסלולי ההמראה לחלקלקים עד מוצפים, ומטוס נוחת עלול להחליק מהם.

גשם כבד שהציף את המנועים, גרם לאחת מנחיתות האונס המפורסמות ביותר בכל הזמנים, כפי שתוכלו לראות בסרטון הזה:

סופו אבק וחול

סופות חול ואבק יכולות להיות הרסניות למטוסים. הן מגבילות את הראות, שוחקות את ציפוי המטוס וגורמות נזק למנועים המתמלאים בחול.

סוג נוסף של הפרעה כזאת הוא אפר וולקני אשר נפלט מהרי געש. פעילות מוגברת של אחד מהרי הגעש באיסלנד, גרמה להשבתת חלק גדול מהפעילות האווירית באירופה בשנת 2011.

אחת הבעיות באפר הוולקני היא שהמכמים של מטוסים לא מסוגלים להתריע עליו. כניסה לתוך ענן של אפר וולקני תגרום נזק גדול למטוס עד כדי השבתת המנועים.

את אחת התקריות המפורסמות שנגרמו למטוס כתוצאה מאפר וולקני, תוכלו לראות בסרטון הזה:

לסיכום

תופעות קיצוניות שונות של מזג האוויר יכולות להיות מסוכנות לטיסה, או לגרום לעיכובים רבים בטיסות. עם התקדמות הטכנולוגיה יותר ויותר מכשירים מתריעים בפני הטייסים ופקחי הטיסה על הסכנות המתהוות כתוצאה ממזג האוויר, ולכן הטיסה הופכת להיות יותר ויותר בטוחה.

אם אתם רוצים להתנסות בעצמכם בהטסת מטוס, צרו איתי קשר באמצעים השונים שבאתר, ותוכלו לבוא אלי לשיעור טיסה חד-פעמי וחוויתי, שאני קורא לו טייס ליום אחד

ל ה ת ר א ו ת !

דורון שפירא