להיות טייס באל על
אם אתם קוראים את השורות האלה כנראה שגם לכם עברה בראש המחשבה להיות טייסים באל על, ואתם שואלים את עצמכם מה אתם צריכים לעשות כדי לשבת יום אחד ליד ההגאים של אחד ממטוסי הבואינג שלהם. ביום כתיבת השורות האלה (אמצע שנת 2022) קיים מחסור עצום בטייסים אזרחיים בעולם. קראו כאן על הדרישה לטייסים מסחריים בעולם, על פי התחזיות של יצרניות המטוסים בואינג ואיירבאס.
חברות ה Low Cost שצצו כפטריות אחרי הגשם, שינו את מפת התעופה העולמית והפכו את הטיסה למוצר שנמצא בהישג ידו של כל אחד כמעט. (הנה מבצע של ריינאייר – טיסה לאירופה ב 5 יורו) המצב שבו הביקוש לטיסות נסק לשמים, תרתי משמע, הביא לכך שחברות תעופה רבות נותרו בלי טייסים לאייש את המטוסים שלהן וטיסות מתבטלות.
רבים הצעירים המגיעים אלי ושואלים את אותה השאלה: איך מגיעים להיות טייס בחברת תעופה? והתשובה שלי תמיד זהה – מכשירים את עצמכם למקצוע! בדיוק כמו שמי שרוצה להיות רופא צריך ללמוד 7 שנים, ואחר כך להתמחות עוד כמה שנים לפני שהוא מתחיל לעבוד כרופא, בדיוק כמו עורכי דין, מהנדסים…גם כדי להיות טייס בחברת תעופה אתם צריכים להכשיר את עצמכם, אם אינכם בוגרי קורס טיס של חיל האוויר כמובן.
המצב בחברת אל על אינו שונה – החברה גדלה וקולטת טייסים חדשים בכל שנה. שלא כבעבר אז התבססה רק על יוצאי חיל האוויר, היום החברה קולטת הרבה טייסים אשר התחילו את דרכם כטייסים בתעופה האזרחית, ועשו את הדרך עד למושב הטייס בבואינג של אל על. לפי הידוע לי יש, נכון לזמן כתיבת המאמר הזה, גם חמש טייסות באל על והמספר הולך ועולה, אז לנשים שקוראות – גם אתן יכולות.
אז איך מגיעים להיות טייס אל על? להלן מודעת דרושים של החברה מהחודש הנוכחי, בואו נראה מה היא מחפשת:
לפרטים נוספים או להזמנת טיסה צלצלו עכשיו למספר 050-5518080 או מלאו את הטופס ונחזור אליכם:
הדרישות כדי להיות טייס באל על:
- אזרחות ישראלית. אני מניח שזאת לא בעיה בשבילכם, אבל זאת בעיה למי מכם ששוקל לנסוע לחו"ל כדי ללמוד טיסה. אם אין לכם אזרחות מקומית הסבירות שתוכלו לקבל שם עבודה אינה גדולה.
- השכלה תיכונית / אקדמאית. שוב, אני מניח שתיכונית יש לכולכם, ותוכלו לעשות תואר אקדמאי במקביל ללימודי הטיס שלכם כדי לשפר את סיכוייכם להתקבל. ושוב, בחו"ל כנראה שיהיה קשה יותר.
- שפות: עברית כשפת אם ואנגלית ברמה טובה מאוד. מתקשים באנגלית? ישנם קורסים שישדרגו את הרמה שלכם.
- מקום מגורים: בישראל. ושוב אני מניח שרובכם אכן גרים בארץ ואין לכם בעיה עם הסעיף הזה.
- התאמה ביטחונית לתפקיד: כל מי שרוצה להיות טייס במדינת ישראל עובר בדיקות ביטחוניות ע"י הגופים המיועדים לכך. מעטים הם הנתקלים בסירוב ולכן אני מניח שגם כאן לא תהיה לכם בעיה.
- רקע תעופתי, ניסיון טיסתי ורישיונות: וכאן אנחנו מגיעים לעיקר – הדרך שתכשיר אתכם.
הדרך להיות טייס באל על:
אז העדפתם ללכת לגולני עם החבר'ה, או ל 8200 כדי לעשות אחר כך כסף בהייטק, אבל פתאום החלטתם שאתם רוצים לעבוד כטייסים. אתם בטוחים או שהמדים היפים וההילה עושים לכם את זה? כדי להיות בטוחים בואו אלינו לטיסת היכרות – שיעור טיסה במטוס קל (שם בכל מקרה תתחיל דרככם אל מושב הטייס בבואינג) ותראו אם מתאים לכם, אם אתם אוהבים את ההרגשה, חשים בנוח באוויר ורואים את עצמכם מבלים שם את הקריירה הארוכה שלכם. טיסת ההיכרות שבה תטיסו מטוס מדגם ססנה 172 ביחד עם מדריך טיסה שלנו, תאפשר לכם לקבל החלטת מושכלת, מבלי להתחייב לקורס טיס מלא. בסופה של הטיסה ימסור לכם מדריך הטיסה שלנו את התרשמותו ממידת התאמתכם להיות טייסים.
החלטתם שאתם הולכים על זה? ההמשך יהיה קורס טיס אזרחי שיועבר כולו על מטוסי ססנה 172 (מטוס בוכנה חד-מנועי) ובסיומו תחזיקו ברישיון טיס פרטי המאפשר לכם להטיס מטוסי בוכנה חד-מנועיים בטיסות פרטיות בלבד – טיסות שאינכם מקבלים עליהן כסף או תמורה אחרת.
כדי לעבוד כטייסים תצטרכו להחזיק ברישיון טיס מסחרי. בנוסף לדרישות אחרות, הניסיון המזערי הדרוש כדי להיות טייס מסחרי הוא: "מאתיים שעות טיסה כטייס, או מאה וחמישים שעות טיסה אם המבקש עבר קורס אימונים בבית ספר להוראת טיס, בשנתיים שקדמו להגשת הבקשה לקבלת הרישיון; " (מתוך תקנה 108 לתקנות הטיס – רישיונות לעובדי טיס) בנוסף תזדקקו להגדר טיסות מכשירים. הגדר הוא הערה ברישיון הטיס שלכם המגדירה מה באפשרותכם לעשות איתו והגדר טיסות מכשירים מאפשר לכם להטיס מטוסים בהסתמך על מכשירי המטוס בלבד (בלי צורך לקיים קשר עין עם הקרקע, כמו בסוגי טיסות אחרים). את הקורס לקבלת הגדר טיסות מכשירים תעשו לפני הקורס לקבלת רישיון הטייס המסחרי, ודרישת הנסיון כדי לגשת אליו היא: "125 שעות טיסה ומהן 50 שעות לפחות כטייס מפקד בטיסות ניווט שבוצעו בכלי טיס ממונע וכאשר בכל טיסה בוצעה נחיתה בשדה תעופה המרוחק 50 ק"מ לפחות משדה התעופה שהמריא ממנו; שעות טיסה כטייס מתלמד בטיסות ניווט, לא יובאו במנין 50 השעות האמורות; (תקנה 188 לתקנות הטיס – רישיונות לעובדי טיס)
אוקי, אז יש לכם עכשיו רישיון טייס מסחרי, הגדר מכשירים וניסיון של כ 200 שעות טיסה, אבל לפי החוק הישראלי תצטרכו ניסיון של 500 שעות טיסה כדי להטיס נוסעים בשכר, ועבודה כטייס מסחרי מבלי להטיס נוסעים אין. אז מתחילים לצבור שעות, אפשר בארץ ויש לכך אפשרויות שונות, כולל כאלו שיוזילו מאוד את המחיר, ואפשר בארה"ב ששם יותר זול אבל יש לקחת בחשבון את עלות הנסיעה, השהיה והפסד ההכנסה כתוצאה מכך שאינכם יכולים לעבוד שם. הגעתם ל 500 שעות? מצויין! עכשיו אתם כבר יכולים לצבור שעות בעבודה כטייסים מסחריים, ואם שמתם לב, באל על דורשים ניסיון של "1000 שעות טיסה לפחות" אבל לא להתייאש, זה כבר בהישג יד.
בואו נמשיך – שמתם לב שברשימת הדרישות ישנה אחת שדורשת מכם רישיון על מטוסים מ GROUP C? אז ככה: בכל רישיון (פרטי מסחרי…) יפורטו סוגי המטוסים שבאפשרותכם להטיס: GROUP A אלו מטוסים עם מנוע בוכנה יחיד (כמו הססנה 172 שעליו תעשו את הרישיון הפרטי) GROUP B אלו מטוסים עם יותר ממנוע בוכנה אחד למשל דו-מנועי או ארבע-מנועי, ואילו GROUP C אלו מטוסים עם מנועי סילון.
בנוסף, ראיתם ברשימת הדרישות גם אפשרות להציג רישיון ALTP ישראלי, מה זה? (ALTP (Airline Transport Pilot – טייס תובלה בנתיבי אויר, הוא הרישיון הגבוה ביותר שאפשר לעשות בתעופה, וכל קברניט במטוס נוסעים מסחרי חייב להחזיק בכזה. הדרישות לקבלת הרישיון גבוהות מאוד וכוללות הרבה סעיפים, מי מכם שמתעניין יקרא את תקנה 128 לתקנות הטיס – רישיונות לעובדי טיס וימצא שם את פירוט הניסיון הנדרש.
דרך אגב, אלו מכם שיש להם שאלות נוספות על לימודי טיס, תוכלו למצוא תשובות באתר של רת"א – רשות התעופה האזרחית.
לפרטים נוספים או להזמנת טיסה צלצלו עכשיו למספר 050-5518080 או מלאו את הטופס ונחזור אליכם:
להיות טייס באל על – איך מתחילים?
אז מה עכשיו אתם שואלים? כפי שניסיתי להראות לכם במאמר הזה, הדרך למושב הטייס באחד מהמטוסים של אל על ארוכה, אבל מי שיתמיד וילך בה, ישנו סיכוי שיגשים את החלום, ואתם לא תהיו הראשונים שיעשו את זה. נכון, זה לא בטוח שתתקבלו אפילו אם תציגו את כל רשימת הדרישות מהמודעה, ובנוסף הדרך הזאת תיקח לכם כמה שנים, תעלה לכם לא מעט כסף, ואין אפשרות לדעת מה תהיה הדרישה לטייסים אז, אבל כך זה גם עם הדרישה לרופאים, מהנדסים…בנוסף, חשוב לציין, בכל חברת תעופה שתרצו להתקבל אליה כטייסים תצטרכו לעבור וועדת קבלה, אז גם לאישיותכם ישנה השפעה על הסיכוי להתקבל.
אמר כבר מישהו שגם "דרך בת 1000 מילין מתחילה בצעד אחד", אז אני מציע לכם לעשות את הצעד הזה כבר עכשיו ולבוא אלינו לטיסת היכרות, אם תחליטו להמשיך ולצעוד אחריה, לפחות תדעו מה מחכה לכם בדרך לרישיון הטייס המסחרי שלכם. ולכל אלו מכם שיש להם עוד שאלות שלא נענו כאן, אל תתביישו ותרימו לי טלפון, ואם לא עניתי אני כנראה בטיסה, אבל תשאירו הודעה ואחזור אליכם.
רוצים לשמוע עוד על הדרך למושב הטייס באחד ממטוסי אל על? צרו קשר או השאירו פרטים בטופס שלהלן ונחזור אליכם:
להתראות!