מטוס סילון
מטוס סילון הוא מטוס המונע באמצעות מנוע סילון, אחד או יותר. נשמע פשוט, נכון? אז זהו, שזה לא כל-כך פשוט.
רוצים לקבל את התמונה המלאה על מטוסים, וכלי טיס אחרים, המונעים באמצעות מנועי סילון? המשיכו לקרוא.
לפרטים נוספים או להזמנת טיסה צלצלו עכשיו למספר 050-5518080 או מלאו את הטופס ונחזור אליכם:
מה זה מנוע סילון
ובכן, מנוע סילון, שלפעמים נקרא גם מנוע טורבינה, הוא מנוע שיונק אוויר בכיוון ההתקדמות של כלי הטיס, דוחס אותו, מכניס אותו לתא מיוחד שם הוא מערבב אותו עם דלק סילוני – דס"ל, מצית את התערובת, והגזים הנוצרים נפלטים מאחורי המנוע ודוחפים את כלי הטיס קדימה.
אבל התיאור הזה קצת פשטני שכן ישנם סוגים שונים של מנועי סילון, והם פועלים בדרכים שונות כמפורט להלן:
סוגים של מנועי סילון:
ישנם סוגים שונים של מנועי סילון, אשר משמשים להנעת כלי טיס שונים:
- מנוע טורבופרופ Turboprop Engine – אלו מנועי סילון אשר לציר שלהם מחובר, באמצעות תמסורת, פרופלור אשר מושך את כלי הטיס, כמו במטוסים המונעים במנועי בוכנה. המנועים האלה יעילים בגבהים נמוכים יחסית, ובמהירויות שאינן עולות על 400 קשר. כמה דוגמאות למטוסים המשתמשים בהם הן מטוסי ה ATR שהיו נפוצים בחברות שונות בארץ והמטוסים של טייסת הכיבוי – AT802F אייר טרקטור.
- מנוע טורבוג'ט Turbojet Engine – אלו מנועי סילון "קלאסיים" אשר יונקים אויר בכיוון הטיסה, דוחסים אותו באמצעות מדחס שמונע ע"י טורבינה המופעלת ע"י הגזים הנפלטים, מבעירים את התערובת של אוויר ודס"ל והגזים המאוד מהירים שנפלטים מאחור, דוחפים את כלי הטיס קדימה. המנועים האלה נפוצים במטוסי קרב, ולעיתים מוסיפים להם גם מבער אחורי, אשר באמצעות הזרקה נוספת של דלק ושרפתו לפני שהוא מגיע לטורבינה, הוא מגדיל את נפח הגזים הנפלטים ולכן גם את מהירותם. כתוצאה מכך המטוס יטוס מהר יותר.
- מנוע טורבושאפט Turboshaft Engine – במנועים האלה ציר המנוע מחוברת לתמסורת הפחתה (מפחיתה את מהירות הסיבוב) אשר מניעה רוטורים של מסוקים. ואכן המנוע הזה הוא הנפוץ ביותר בהנעת מסוקי סילון. הוא שוקל פחות ומספק יותר כוח מאשר מנועי בוכנה המיועדים להנעת מסוקים, כמו אלו של היצרנית האירופית איירבאס הליקופטר.
- מנוע טורבופאן Turbofan Engine – מנועי טורבו פאן מניעים היום את רוב מטוסי הסילון האזרחיים וגם את חלק מהצבאיים. המנוע הזה מסובב מאוורר ענקי בחזית שלו אשר מניע כמויות גדולות של אוויר אחורה. רוב האוויר כלל לא נכנס למנוע אלה עובר מסביבו ויוצא מאחוריו במהירות גבוהה, והוא שאחראי לרוב הדחף אשר מניע את המטוס. בנוסף ליצירת הדחף, האוויר מהמאוורר גם מקרר את המנוע ומקטין את הרעש שהוא יוצר.
- מנוע מגח סילון Ramjet Engine – זהו מנוע סילון "טהור" שאין בו בכלל חלקים נעים. את האוויר הוא יכול לינוק רק כשכלי הטיס בתנועה, ולכן הוא לא מפיק כל כח בעמידה. כתוצאה מכך מטוס המצוייד בו לא יכול להמריא ללא סיוע. המנוע הזה משמש בעיקר כמנוע לטילים או לחלליות.
מי מייצר מנועי סילון?
השוק האזרחי נשלט ע"י מספר קטן של יצרניות מנועי סילון, ובניהן:
באיזה דלק משתמשים מטוסי סילון?
מנועי סילון משתמשים בדלק סילוני, או דס"ל בקיצור. הדלק הזה מזכיר במגע נפט, או סולר.
אם מעניין אתכם לדעת מה המחיר שלו, תוכלו לקרוא את הכתבה זאת שכתבתי.
בכמה דלק משתמשים מטוסי סילון?
ובכן, תלוי במטוס. איירבאס 321neo צורך כ 2,500 ליטר דלק לשעה, או כ 0.69 ליטר דלק בכל שניה. לעומתו בואינג 747 ג'מבו, צורך כ 14,400 ליטר דלק לשעה, או כ 4 ליטר בכל שניה.
כמה דברים מעניינים על מטוסי סילון:
- מטוסי הסילון השימושיים הראשונים פותחו לקראת סוף מלחמת העולם השניה. הראשון שבהם היה המסרשמידט 262 הגרמני, ומייד אחריו המטאור הבריטי, אשר שירת גם בחיל האוויר הישראלי.
- מאחר ומנועי סילון יעילים ביותר בגבהים גבוהים, מטוסי סילון טסים גבוה. אם תרצו לדעת על עוד סיבות תוכלו לקרוא את הכתבה הזאת.
- מאחר ומטוסי סילון נוחתים במהירות גבוהה, פותח התקן הנקרא "מהפך דחף" אשר עוזר לעצור אותם על המסלול ע"י הטיית הגזים והאוויר הנפלאים לכיוון קדימה. זה מקור הרעש שאתם שומעים אחרי נחיתה כאשר הטייס מגביר את כוח המנועים, אבל הגזים נפלטים קדימה ובולמים את המטוס.
- שאלתם את עצמכם פעם איך מתניעים מנוע סילון? מאחר והמנוע חייב זרימת אוויר כדי לפעול, וכשהוא עומד לא קיימת זרימה כזאת, מטוסי סילון מותנעים בעזרת יחידה חיצונית המזרימה אוויר בלחץ למנועים, או בעזרת מנוע עזר קטן המותקן בהם ונקרא APU.
- הרבה פעמים רואים שובלים לבנים מאחורי המנועים של מטוסי הסילון. אם שאלתם את עצמכם מה הם, כדאי שתקראו את הכתבה הזאת.
אז עכשיו – אחרי שבחרתם לכם מטוס סילון, תוכלו לבוא ולהטיס ביחד איתי מטוס ססנה 172 (עם מנוע בוכנה) כהכנה לקורס הטיס האזרחי שבודאי תתחילו בקרוב.
ט י ס ה נ ע י מ ה !!