כיס אוויר – למה מטוסים קופצים בטיסה?
רוב האנשים עולים לטיסה עם חשש כלשהו, חלקם ממש מפחדים לטוס. כשאני שואל אותם ממה הם מפחדים רובם המוחלט אומר לי שהם מפחדים מהקפיצות של המטוס באוויר – 'כיסי אויר' בלשונם. אז למה מטוסים קופצים בזמן טיסה באוויר והאם יכול להיגרם נזק בקפיצות?
מה זה כיס אוויר?
לפעמים, כשאתם בטיסה, אתם מרגישים כאילו המטוס נופל קצת והתחושה היא כאילו הוא נכנס לאיזה כיס אוויר בשמים. המונח "כיס אוויר" הוא תיאור נפוץ לתופעה, אבל במציאות אין כיסי אוויר בשמים, והנפילה של המטוס נגרמת ע"י תופעות מזג אוויר אחרות.
מהן הסיבות ליצירת 'כיס אוויר' המטלטל את המטוס.
האוויר כפי שאנחנו חווים אותו מהקרקע – משהו נעים ומלטף, אינו כך באמת. אבל מאחר ואין לנו אפשרות לראות אותו, קשה לנו להבין. באוויר נושבות רוחות, שהן זרמי אויר הנעים ממקום למקום, עולים ויורדים עמודים של אויר קר ואויר חם, ומסתובבות מערבולות.
חלק מהפעילות הזאת מתרחש במהירויות מאוד גדולות ובכח רב. כולנו שמענו על רוחות הוריקן וטורנדו שיכולות לעקור עצים ובניינים מהקרקע, אז…לפעמים אנחנו פוגשים דברים דומים להם גם כשאנחנו טסים.
מהם מסלולי הטיסה עם הכי הרבה קפיצות בעולם?
ישנו אתר שמנתח את הדיווחים על "כיסי אוויר" שמטוסים נתקלים בהם, והוא דירג את מסלולי הטיסה עם הכי הרבה מערבולות בעולם. בכל אזור של העולם – צפון ודרום אמריקה, אירופה, אסיה ואפריקה הוא נותן רשימה של 10 המסלולים הקופצניים ביותר.
את הדירוג אתם יכלים למצוא בקישור הזה.
לפרטים נוספים או להזמנת טיסה צלצלו עכשיו למספר 050-5518080 או מלאו את הטופס ונחזור אליכם:
מערבולות אוויר בגובה נמוך
כשאנחנו טסים בגובה נמוך, הסיבות העיקריות לקפיצות וטלטולים של המטוס, או 'חיתחותים' בלשון הטייסים, הן רוחות הפוגעות במכשולים על הקרקע – בתים, עצים רכסי הרים ובמקום להמשיך בזרימה חלקה, הן מפתחות מערבולות.
כאשר אנחנו נכנסים אל המערבולות עם המטוס, הטיסה הופכת להיות קופצנית. סיבה נוספת היא עמודים עולים של אויר חם – 'טרמיקות' אשר נוצרים כשהאדמה באזור מסוים מתחממת, מחממת את האויר שמעליה, וכידוע לאויר חם ישנה נטיה לעלות.
ציפורים מנצלות את הטרמיקות כדי לאסוף גובה בלי להוציא אנרגיה על נפנוף בכנפיים, גם דואים אוהבים את הטרמיקות שמאפשרות להם להישאר יותר זמן באוויר, אבל מטוס שיכנס לתוך זרם כזה של אויר עולה יקפוץ למעלה. בנוסף האויר הרי חייב לרדת מתישהו וכאשר ניכנס לתוך זרם האויר היורד, נקפוץ למטה.
מערבולות אוויר בגובה גבוה
בגבהים יותר גבוהים הסיבה העיקרית לטלטלות הוא מזג אויר סוער. בתוך העננים המרכיבים סופת רעמים ישנן זרימות חזקות מאוד מעלה ומטה של אויר, וכאשר מטוס נכנס לתוך הזרימות האלה…הוא קופץ, לעיתים באלימות רבה. למטוסים גדולים יש מכ"מ מזג אויר בחרטום ועל התצוגה הם יכולים לראות את סופות הרעמים ולעקוף אותן (אם תנועת המטוסים בסביבה מאפשרת).
בנוסף נושבות בגובה רוחות הידועות בשם 'זרם סילון' בגלל מהירותן הרבה – בין 100 ל 200 קשרים (180 עד 350 קמ"ש) מטוסים משתמשים ברוחות האלה אשר כיוונן בדרך כלל ממערב למזרח, כדי להתקדם מהר יותר (כמו לגלוש על גל בים). זאת גם הסיבה בגללה הטיסות מארה"ב לארץ (כיוון כללי מזרח) קצרות בערך בשעה מאשר הטיסות לארה"ב, ולא בגלל סיבוב כדור הארץ כפי שחושבים.
רוצים לדעת מה הסיכוי שתתקלו במערבולות שיקפיצו את המטוס בטיסה שלכם? תוכלו לבדוק אותו בקישור הזה.
האם מערבולות האוויר שגורמות למטוסים לקפוץ מסוכנות?
אז עכשיו – כשאנחנו יודעים למה מטוסים קופצים, נשאלת השאלה האם הקפיצות יכולות לגרום נזק למטוס? התשובה היא לא. המטוסים מתוכננים ובנויים לעמוד בקפיצות חריפות הרבה יותר מאלו שיכולות לקרות ולא יגרם להם נזק, הבעיה היא יותר עם הנוסעים ועוד יותר עם צוות הדיילים שאינו יושב קשור למושב, וכבר ידוע על מקרים בהם מיץ העגבניות שניסו להגיש נשפך על בגדי הנוסעים כתוצאה מקפיצה שלא תוזמנה טוב 🙂
אז בפעם הבאה כשאתם על טיסה והמטוס קופץ, ודאו רק שאין דיילים עם משקאות בסביבה, לכל השאר כבר דאגו מתכנני ובוני המטוס, וגם צוות הטייסים שומר עליכם. טיסה נעימה!
יש לכם שאלות נוספות על הנושא? רוצים לחוות הטסת מטוס בעצמכם? השאירו פרטים בטופס ואחזור אליכם:
רוצים לבדוק את מזג האויר לפני טיסתכם הבאה? אפשר כאן – השירות המטאורולוגי – מטאורולוגיה לתעופה.