למה מטוסים ממריאים ונוחתים נגד הרוח

הרוח משפיעה על מטוסים בקטעים השונים של הטיסה. בזמן השיוט באוויר אנו מעדיפים שהרוח תבוא מאחורי המטוס ותדחוף אותו לכיוון היעד, מה שיקצר את משך הטיסה. אז למה בהמראה ובנחיתה מעדיפים הטייסים שהרוח תבוא מלפנים? קראו את הפוסט ותבינו.

מטוס ממריא מול הרוח

לפרטים נוספים או להזמנת טיסה צלצלו עכשיו למספר 050-5518080 או מלאו את הטופס ונחזור אליכם:

האם מטוסים באמת ממריאים מול הרוח?

מטוסים לא חייבים להמריא נגד הרוח. הרבה פעמים הרוח בשדה התעופה לא 'מיושרת' עם כיוון המסלול, אבל מטוסים ממשיכים להמריא בכל זאת. אז מה קורה שם?

הסיבה שמטוסים בכל זאת מעדיפים להמריא נגד הרוח, היא כי המראה כזאת מקצרת את המרחק של ריצת ההמראה – אותו קטע שבו המטוס צובר מהירות כשהוא מאיץ על המסלול ועד שהוא מתנתק ממנו ועולה לאוויר. טייסים יעדיפו כמעט תמיד ריצת המראה קצרה, שכן מטוסים לא "מתנהגים יפה" על הקרקע – בגלל המבנה שלהם הם אינם יציבים כמו מכוניות למשל. בנוסף אורך המסלולים בנמלי התעופה הוא מוגבל, ואם תקרה איזו תקלה בשלב ההמראה, נרצה שישאר לנו מספיק מסלול בכדי שנוכל לעצור עליו.

בנוסף, כאשר מטוס ממריא אל מול הרוח, זווית הנסיקה שלו תלולה יותר, דבר שימושי כאשר ישנם מכשולים קרקעיים בהמשך הדרך, למשל הרים.

הכוח שמרים את המטוס לאוויר – העילוי, ואיך הוא קשור

כדי שמטוס ימריא לאוויר, וישאר בו, על הכנפיים לייצר כוח שנקרא עילוי. כמות העילוי שמייצרות הכנפיים תלויה במספר גורמים, אבל הגורם המרכזי והחשוב ביותר, הוא מהירות האוויר הזורם על הכנפיים.

כאשר ממריא המטוס מול הרוח, מהירות האוויר על הכנפיים גדולה יותר (כי למהירותו העצמית של המטוס מצטרפת גם מהירות הרוח הנושבת ממול), ואז כמות העילוי הדרושה כדי להרים את המטוס נוצרת מהר יותר, והמטוס זקוק לפחות אורך מסלול כדי להמריא.

בהקבלה, כאשר אין רוח, או כאשר הרוח היא גבית למטוס, מהירות האוויר הנדרשת כדי לייצר מספיק עילוי, תגיע מאוחר יותר, והמטוס יזדקק לריצת המראה ארוכה יותר.

ומה בדבר נחיתה? נוחתים נגד הרוח, או עם הרוח?

גם בנחיתה  יעדיפו טייסים לנחות מול (או נגד) הרוח, ומאותן סיבות.

כאשר המטוס נוחת מול הרוח, הוא מייצר את העילוי הדרוש לו במהירות קרקעית נמוכה יותר, ולכן כאשר ינחת, ידרש לריצת נחיתה קצרה יותר. ריצת נחיתה קצרה היא תמיד טובה – המטוס מהיר וכבד, וקשה לעצור אותו על המסלול (במטוסים גדולים הבלמים אינם מספיקים ונדרשת פעולה של היפוך כיוון הסחב של המנועים כדי לסייע בעצירת המטוס)

בנוסף, הרי אם תחשבו על כך, לא יתכן שמטוסים ימריאו מול הרוח, וינחתו על אותו מסלול עם הרוח. הדבר עלול להביא לתוצאות לא נעימות…

מהירות אוויר ומהירות קרקעית

הזכרנו קודם את המונח "מהירות קרקעית" אבל לא הסברנו, אז הנה ההסבר:

כאשר אנו מדברים על מהירות של מטוסים, למעשה ישנן שני סוגי מהירויות:

  1. מהירות אוויר – היא מהירות המטוס ביחס לאוויר הסובב אותו, וביחס אליה נקבעים ביצועים שונים של המטוס.
  2. מהירות קרקעית – היא מהירותו של המטוס ביחס לקרקע, והיא זו שקובעת את משך הזמן שיעבור המטוס בין נקודת ההמראה לנקודת הנחיתה.

שתי המהירויות האלה אינן זהות (לעיתים רחוקות הן כן) וההפרש בניהן הוא מהירות הרוח השוררת באיזור.

רוח צולבת

ומה בדבר רוח שלא באה מקדימה למטוס, וגם לא מאחורה, אלא באה מהצד? הרוח האת בעייתית למטוסים ומקשה על ההמראות והנחיתות איתם.

לרוב המטוסים ישנה מגבלה של מקסימום רוח צד, אשר מעבר לה הנסיון להמריא או לנחות הוא בעייתי (אם כי לא אסור)

ההמראה והנחיתה ברוחות צד חזקות הן מאתגרות ביותר, ואלו המקרים בהם טייסים עובדים ממש קשה.

תוכלו לראות דוגמאות לנחיתות והמראות ברוח צד בסרטון הזה ביוטיוב: