לחץ אוויר במטוס

כידוע, לחץ האוויר הולך ויורד עם העליה בגובה. מטפסי הרים מכירים היטב את התופעה המצריכה אותם לנשום חמצן מבקבוקים מעל גובה מסוים, וגם מי שנוהג במעלה, או במורד הר, מרגיש את הלחץ באוזניים הנובע משינוי הלחץ האטמוספרי עם השינוי בגובה.

מטוסי נוסעים טסים בגבהים הרבה יותר גבוהים מהאוורסט, אז למה אנחנו לא מרגישים מחסור בחמצן או לחץ באזניים?

קראו את המאמר ותדעו.

בתא הטייס של בואינג 737

לפרטים נוספים או להזמנת טיסה צלצלו עכשיו למספר 050-5518080 או מלאו את הטופס ונחזור אליכם:

האטמוספירה

האטמוספירה (תערובת הגזים המרכיבה את האוויר) שבתוכה אנחנו חיים, מתנשאת לגובה של כ 100 ק"מ מפני כדור הארץ. האטמוספירה מתחלקת למספר שכבות. השכבה התחתונה שבה אנחנו חיים נקראת טרופוספירה, וגובהה משתנה בין קו המשווה לקטבים. הטרופוספירה מתאפיינת בכך שעם העליה בגובה, יורדת הטמפרטורה (ירידה של כ 2 מעלות צלסיוס לכל עליה של כ 300 מטר בגובה), וגם לחץ האוויר הולך ויורד. לחץ האוויר בגובה פני הים הוא כ 1013 מיליבר, והוא יורד בכ 1 מיליבר לכל עליה של 10 מ' בגובה.

באיזה גובה טסים מטוסי נוסעים

מטוסי נוסעים טסים בגבהים של כ 30,000 עד 42,000 רגל שהם בין 10 ל 12 ק"מ, וזאת בגלל מספר סיבות: כדי להימנע מתופעות מזג אוויר כמו סערות, כדי לחצות מכשולי הרים שחלקם מגיעים ללמעלה מ 20,000 רגל, כדי לאפשר להם טיסה מהירה יותר עקב החיכוך הנמוך יותר עם האוויר, וכתוצאה מכך גם באה הפחתה בצריכת הדלק. בגבהים האלה הטמפרטורה החיצונית היא כ 57- מעלות צלסיוס, ולחץ האוויר יאפשר לנו מספיק חמצן לקיום של…דקה אחת שאחריה לא נשרוד.

ברור לכן שמטוסי נוסעים צריכים להיות מצוידים באמצעים שיאפשרו להם להעלות את לחץ האוויר בתא הנוסעים לרמה שתאפשר לנו לנשום, ואת הטמפרטורה לרמה שתאפשר לנו להרגיש בנוח.

איך נשמר לחץ האוויר במטוסים

תא הנוסעים של מטוס הוא מעין שפורפרת ארוכה, ויש הטועים לחשוב שהיא אטומה לגמרי וכך נשמר בה הלחץ. אבל אם זה היה המצב, הנוסעים היו גומרים את החמצן באוויר מהר מאוד, והאוויר בתא היה הופך להיות מעופש ובלתי ניתן לנשימה.

במקום זאת, מטוסים שואבים בכל זמן הטיסה אוויר מבחוץ, ודוחסים אותו אל תוך התא. כך האוויר בתא הנוסעים מתחלף בכל כדקה או שתיים ולנוסעים יש שפע של חמצן לנשימה. האוויר נדחס לתוך התא ע"י מנועי המטוס, ומאחר והוא חם מאוד, בדרך הוא גם מקורר לטמפרטורה נוחה לנוסעים. לטייסים ישנה שליטה על הטמפרטורה.

הלחץ הנשמר בתא הנוסעים אינו זהה ללחץ בגובה פני הים. בדרך כלל נשמר לחץ אוויר זהה לגובה של כ 8,000 רגל – כ 2.5 ק"מ. הסיבה לכך היא כדי לא ליצור הפרש גדול מדי בין הלחץ השורר בתא הנוסעים, לבין הלחץ החיצוני. הפרש גדול מדי יכול לאמץ את מבנה המטוס ואף לגרום להתפרקותו. בגוף המטוס מותקנים שסתומים מיוחדים אשר מונעים היווצרות של לחץ גדול מדי, או נמוך מדי ביחס ללחץ החיצוני.

האוויר בתא הנוסעים אשר מקורו מחוץ למטוס, מצטיין בלחות נמוכה והוא יבש מאוד. לכן גם מומלץ לשתות הרבה במהלך הטיסה.

טיסה נעימה!

מדי לחץ תא הנוסעים במטוס בואינג 737

מדי לחץ תא הנוסעים במטוס בואינג 737

המחט הקטנה במד העליון מראה את 'גובה' תא הנוסעים באלפי רגל, ואילו המחט הגדולה מראה את הפרש הלחץ בין תא הנוסעים לחוץ. המד התחתון מראה את קצב הטיפוס של תא הנוסעים (כאשר המטוס בנסיקה)

למי שרוצה לדעת יותר כדאי לראות את הסרטון הזה: