הסיכונים והאתגרים שבטיסות עם טייס יחיד בקוקפיט

המחסור הגדול בטייסים – ראו כאן, ביחד עם הרצון לחסוך בעלויות, הביאו חברות תעופה לדרוש מהרגולטורים שלהם לאפשר טיסות, שבהן תא הטייס – הקוקפיט, מאויש רק בטייס יחיד.

מספר האנשים הדרושים להפעיל את המטוס מתא הטייס, השתנה במהלך השנים. בתחילה היו 5 אנשים בקוקפיט:

  • הקברניט
  • הקצין הראשון
  • מהנדס טיסה
  • נווט
  • ומפעיל הרדיו.

עם ההתקדמות הטכנולוגית, הפכו שלושת התפקידים האחרונים למיותרים, ובתא הטייס נשארו רק הקברניט והקצין הראשון. לאחרונה, כאמור, חברו יחד כמה חברות תעופה המנסות לשכנע את הרגולטורים לאפשר טיסות מסחריות שבהן יהיה רק טייס יחיד בקוקפיט. במאמר הזה אסקור את הבעייתיות שבהצעה.

לפרטים נוספים או להזמנת טיסה צלצלו עכשיו למספר 050-5518080 או מלאו את הטופס ונחזור אליכם:

הבעיות שבהפעלת טיסות עם טייס יחיד:

מאז ראשית התעופה האזרחית, היו שני טייסים בקוקפיט, ויש לכך כמה סיבות:

חלוקת עבודה

חוץ מאשר להטיס את המטוס, הטייסים עסוקים גם בתפעול מערכות שונות ובשמירת קשר עם העולם החיצון. בכל טיסה מתחלקים הטייסים לטייס מטיס, וטייס מפקח. הטייס המטיס מטיס ומנווט את המטוס, ואילו הטייס המפקח עושה את השאר – תקשורת עם הבקרות שבדרך, השגחה על המערכות השונות, והכי חשוב, השגחה על הפעולות של הטייס המטיס. בצורה הזאת תקטן האפשרות שהטייס המטיס יעשה טעות, מבלי שהטייס המפקח יבחין בה.

עומס העבודה גדל בהרבה כאשר מתגלית תקלה במהלך הטיסה. התקלות הן לפעמים מסובכות, ונדרש שיתוף פעולה של שני הטייסים כדי לאבחן אותן נכון ולהתגבר עליהן.

שיתוף פעולה בין שני הטייסים בקוקפיט

כפילות

ברוב המטוסים המסחריים מערכות קריטיות נבנות כפול – אם מערכת אחת נכשלת, המערכת הכפולה ממלאת את מקומה.

זאת התפיסה גם בנוגע לטייסים – אם אחד הטייסים הופך להיות בלתי כשיר, אז הטייס השני יבצע גם את התפקידים שלו וינחית בשלום את המטוס. בקוקפיט עם טייס יחיד הכפילות הזאת תעלם ולא יהיה מי שיטיס את המטוס במקרה שהטייס לא יתפקד.

בלמים ואיזונים

בני אדם, מהיותם בני אדם מועדים לטעות, ובטיסה הטעויות יכולות לעלות בחיי אדם. כאשר ישנם שני טייסים בקוקפיט, כל פעולה נבדקת ע"י שניים, והסיכוי לטעות פוחת בהרבה. ידועים בתעופה הרבה מקרים שבהם אחד הטייסים הבחין בטעות שביצע השני, ובזכות כך נמנע אסון.

האם הטכנולוגיה הקיימת יכולה להחליף את אחד הטייסים?

המטוסים המשוכללים של היום מצויידים בטכנולוגיות אשר מאפשרות להם לטוס כמעט בעצמם, כולל לנחות לבד. אבל! הטייס האוטומטי עושה רק את מה שאומר לו הטייס האנושי, אין לו אפשרות לקבל החלטות.

כדי שהאוטומציה תוכל להחליף את אחד הטייסים, היא תצטרך לדעת לאתגר את הטייס היחיד בהחלטות שהוא מקבל, והיא תצטרך אפשרות לתקשר איתו. הטכנולוגיה הנוכחית עדיין לא ממאפשרת את זה.

המערכות האוטומטיות בקוקפיט של מטוס נוסעים

מחשבים בטכנולוגיה של היום ניתנים לתכנות עד גבול מסויים, והם ידעו לבצע את מה שתוכנתו לעשות. אבל היכולת שלהם להתמודד עם סיטואציות לא מוכרות אינה קיימת.

בנוסף, המערכות האוטומטיות המותקנות היום במטוסים, מוזנות מסנסורים רבים במטוס, ומעבדות את המידע המגיע מהם כדי להטיס אותו. כאשר הסנסורים האלה נפגמים, המערכת האוטומטית לא תוכל לתפקד, ואילו טייס אנושי יוכל לסמוך על חוש הראיה שלו ומכשירים אחרים כדי להמשיך ולהטיס את המטוס. במקרה שכזה עומס העבודה על טייס יחיד יהיה כבד מנשוא, וקרוב לודאי שהוא יאבד התמצאות מרחבית והאסון הוא בלתי נמנע. רק צוות של שני טייסים שמשתפים בניהם פעולה, יצליח להטיס את המטוס.

האוטומציה במטוסים הולכת והופכת ליותר ויותר מסובכת, עד לנקודה שבה הטייסים לא יוכלו להבין אותה. במקרה של תקלה קשה יהיה לטייס בודד להחליט מה עובד ומה לא, אילו תפקידים הוא יכול להשאיר בידי האוטומציה ואילו הוא חייב לקחת על עצמו, טייס נוסף בקוקפיט יוכל לעזור.

המסקנה המתבקשת היא שעדיין מוקדם להפקיד את מטוסי הנוסעים הגדולים בידיים של טייס יחיד. אולי, עם התפתחות הבינה המלאכותית – AI, גם היום הזה יגיע.

 

ט י ס ה  נ ע י מ ה !!