ביטול טיסה - איך לקבל פיצוי על טיסה שבוטלה
ביטול טיסה הוא אחד הדברים הכי גרועים שיכולים לקרות לכם בדרך לחופשה. לא רק שהחופשה בסכנה, אתם גם בטח שואלים את עצמכם איך תקבלו בחזרה את כל הכסף ששילמתם מראש על טיסות, מלונות, שכירת רכב, אטרקציות ועוד.
לאלו מכם שאין סבלנות ורוצים כבר לדעת מה לעשות, יש חברה שעוזרת לכם לקבל את כספכם בחזרה. אתם מעלים לאתר שלהם את הפרטים, הם יבדקו אותם, ויטפלו בשבילכם בהשבת הכסף והשגת פיצוי. חברת Air Help:
לפרטים נוספים או להזמנת טיסה צלצלו עכשיו למספר 050-5518080 או מלאו את הטופס ונחזור אליכם:
ביטול טיסה ע"י חברת התעופה
לקח לכם הרבה זמן לתכנן את החופשה. לקחתם חופש מהעבודה, דאגתם שהילדים יהיו חופשיים, חיפשתם טיסה מתאימה, הזמנתם מלונות לכל לילה, שכרתם רכב שיקח אתכם ממקום למקום, שילמתם מראש על אטרקציות, וחיכיתם כבר שהתאריך יגיע ואתם תטוסו.
והנה כמה ימים לפני המועד (במקרה הטוב) או בדרך לשדה התעופה, או אולי אפילו כשחיכיתם בטרמינל, אתם מקבלים SMS מחברת התעופה עם הודעה שהטיסה שלכם מבוטלת.
באילו מקרים חברת התעופה לא תהיה חייבת לכם פיצוי?
ישנם מספר מקרים שבהם ביטול הטיסה לא בוצע באשמת חברת התעופה, ולכן היא לא תהיה חייבת לפצות אתכם:
- הטיסה התבטלה בגלל גורם שלחברת התעופה אין שליטה עליו כגון: מזג אוויר חריף שלא מאפשר את קיומה, מצב בטחוני מסכן חיים, סגירת שדה התעופה מסיבות שונות וכד'
- חברת התעופה נאלצה לבטל את הטיסה בגלל שביתה שפרצה בה, בשדה התעופה ממנו היא ממריאה לטיסה או בשדה התעופה בו היא נוחתת. גם שביתה במערך הבקרה האווירי שמנטר את הטיסה לא תאפשר את קיומה.
- החברה נוכחה לדעת שקיום הטיסה יביא לחילול המוני של שבת או חג.
פיצוי על ביטול טיסה
החוקים שמחייבים חברת תעופה לפצות אתכם, הם רבים ומורכבים. חלק מחברות התעופה כפופות לחוק הישראלי, בעוד שחברות אחרות כפופות לחוקי האיחוד האירופי או לחוקי ארה"ב ויפעלו בהתאם להם.
בחלק מהמקרים חברת התעופה אינה חייבת לפצות אתכם, והיא יכולה להציע לכם טיסה חלופית אשר חייבת לעמוד בקריטריונים מסוימים של זמן שחולף מהטיסה המקורית.
על חברת התעופה גם מוטלת החובה להסביר לכם בכתב את זכויותיכם במקרה של ביטול טיסה, כולל על האפשרות של טיסה חלופית ועל הפיצויים המגיעים לכם, אשר יכולים לכלול גם בית מלון, אוכל ושתיה עד למועד הטיסה החלופית.
בחלק מהחברות האירופאיות, תוכלו לקבל רשימת טיסות שבוטלו לפי תאריך, ולדרוש החזר – Refund או רישום מחדש לטיסה אחרת. הנה למשל כאן רשימת הטיסות שבוטלו בחברת Ryanair.
הפיצוי שאותו הנכם זכאים לקבל מחברת התעופה, תלוי, בין היתר, במרחק הטיסה ליעד. הפיצוי הוא אחיד ואינו משתנה בהתאם לנסיבות המיוחדות של כל נוסע.
מה אתם צריכים לעשות כדי לקבל פיצוי על ביטול טיסה
הטיסה שלכם בוטלה על ידי חברת התעופה ואתם חושבים שמגיע לכם פיצוי. מה תוכלו לעשות?
- תוכלו לפנות בעצמכם אל חברת התעופה ולדרוש את הפיצוי. בהצלחה! אתרי החדשות מלאים בכתבות על אנשים שמנסים להשיג את שירות הלקוחות של חברת התעופה, ומבלים שעות עם הטלפון בלי הצלחה. הניסיון לקבל פיצוי ישיר מחברת התעופה כרוך בהרבה מתח ועצבים, במילוי הרבה טפסים וניירת שאתם לא מכירים, התהליך יגזול מכם הרבה זמן – הפסד כספי נוסף.
- תוכלו לתבוע בעצמכם את חברת התעופה. המהלך הוא לא פשוט כי אתם מתנהלים מול חברה עם עורכי דין שמכירים הרבה יותר טוב מכם את החוקים.
- תוכלו לפנות לעורך דין שיגיש את התביעה בשמכם וינהל אותה. רוב הסיכויים שהמהלך הזה יקטין מאוד את סכום הפיצוי שתקבלו, שלא לדבר על כך שתשלמו לעורך הדין גם אם התביעה לא תתקבל, והנזק שלכם רק יגדל.
- תוכלו לפנות לחברת Air Help אשר מתמחה בדיוק במקרים האלה, ולפי מאה אלף התגובות החיוביות שיש עליה ברשת, היא עושה עבודה לא רעה! היתרונות בפניה ל Air Help הם רבים וכוללים:
- החברה תטפל עבורכם בכל שלבי התביעה.
- החברה תדריך אתכם במילוי הטפסים הנחוצים לטיפול בתביעה, ותגיש אותם עבורכם למקומות המתאימים.
- חסכון גדול בזמן עבורכם.
- לא קיבלתם פיצוי – לא תשלמו! החברה תגבה מכם עמלה רק אם תשיג עבורכם פיצוי.
- אתם יכולים ליצור קשר עם החברה מתי שתרצו על מנת לקבל עדכונים על הטיפול בפנייתכם.
תוכלו לבדוק באתר של החברה אם מגיע לכם פיצוי:
מה אומר החוק על הפיצוי המגיע לכם עקב ביטול טיסה?
במקרה שחברת התעופה ביטלה את הטיסה שלכם, או שהתעכבתם מספר שעות בשדה התעופה עד שהטיסה יצאה סוף סוף, הפיצוי שתקבלו תלוי בכמה דברים:
- חברת התעופה שטסתם איתה – ישראלית או אירופאית.
- מרחק הטיסה המתוכנן.
- האם מדובר בטיסה אל ישראל, או בטיסה שהמריאה מישראל.
הפיצוי שתקבלו (אם תהיו זכאים) תלוי בעיקר בחוק שאליו כפופה טיסתכם המיועדת:
- אם טסתם, או שהייתם אמורים לטוס בחברה אירופאית, החוק שאליו כפופה הטיסה הוא החוק של האיחוד האירופי.
- אם טסתם בחברה ישראלית, בטיסה שהמריאה מאירופה, גם במקרה הזה החוק הוא החוק באיחוד האירופי.
- אם טסתם בחברה ישראלית בטיסה שהמריאה מישראל, החוק הוא החוק הישראלי.
מהו הפיצוי המגיע לכם לפי החוק האירופי על טיסה שהתעכבה?
על פי החוק האירופי, טיסה שהתעכבה מוגדרת כ:
- ביצעתם צ'ק אין לטיסה בזמן – עד 45 דקות לפני הטיסה.
- הטיסה הגיעה ליעד באיחור של למעלה מ 3 שעות מהזמן שתוכנן לה.
- חברת התעופה היא שאחראית לעיכוב, בגלל סיבות מבצעיות, טכניות או אחרות.
- חשוב לדעת! הפיצוי מגיע לכם גם אם חברת התעופה דאגה לכם לאוכל ושתיה במהלך ההמתנה.
- ניתן לדרוש פיצוי עד 3 שנים לאחר מועד הטיסה.
פיצוי בגין טיסה שהתעכבה על פי החוק האירופי:
פחות מ 3 שעות עיכוב | בין 3 ל 4 שעות עיכוב | יותר מ 4 שעות עיכוב | הטיסה לא התקיימה | מרחק הטיסה |
---|---|---|---|---|
לא מגיע פיצוי | €250 | €250 | €250 | 1,500 ק"מ או פחות |
לא מגיע פיצוי | €400 | €400 | €400 | טיסות בתוך האיחוד האירופי מעל 1,500 ק"מ |
לא מגיע פיצוי | €400 | €400 | €400 | טיסות מחוץ לאיחוד האירופי בין 1,500 ק"מ ל 3,500 ק"מ. |
לא מגיע פיצוי | €300 | €600 | €600 | טיסות מחוץ לאיחוד האירופי, מעל 3,500 ק"מ |
רוצים לבדוק אם מגיע לכם פיצוי? הבדיקה הבדיקה היא לגמרי בחינם:
מהו הפיצוי המגיע לכם לפי החוק האירופי על טיסה שבוטלה?
על פי החוק האירופי, הנכם זכאים לפיצוי בגין טיסה שבוטלה אם:
- חברת התעופה הודיעה לכם על ביטול הטיסה פחות מ 14 יום לפני תאריך הטיסה.
- הטיסה היתה אמורה לצאת מאחת מארצות האיחוד האירופי (גם טיסה שבוטלה אל ארץ באיחוד האירופי מזכה בפיצוי בתנאים מסויימים)
- ביטול הטיסה בוצע בשלוש השנים האחרונות.
- אתם מחזיקים באישור הכולל מספר טיסה ושם הנוסעים.
- הטיסה בוטלה בגלל נסיבות הקשורות בחברת התעופה, כולל בגלל סיבות תפעוליות, טכניות או אחרות.
- גם אם קיבלתם טיסה חלופית, אבל זמן ההגעה שלה שונה משמעותית מהזמן בטיסה המקורית, יתכן ומגיע לכם פיצוי.
כאשר חברת התעופה מודיעה לכם על ביטול טיסה, היא צריכה להציע לכם אחד משלושה דברים לבחירתכם:
- החזר כספי מלא על הטיסה והטיסה חזרה מהיעד.
- טיסה חלופית אל היעד בזמן הכי קרוב שאפשר.
- כרטיס טיסה במועד אחר על פי בחירתכם אל היעד, בכפוף לזמינות הטיסות בתאריך שתבחרו.
בנוסף, תהיו זכאים לקבל פיצוי אשר שיעורו תלוי במספר גורמים:
- מרחק הטיסה
- האם הטיסה מתחילה ומסתיימת בארצות האיחוד האירופי.
- משך הדחיה עד ההגעה ליעד בטיסה החלופית.
פיצוי בגין טיסה שבוטלה ע"י חברת התעופה על פי החוק האירופי:
עיכוב של פחות משעתיים | עיכוב של 2-3 שעות | עיכוב של 3-4 שעות | עיכוב של מעל 4 שעות | הטיסה לא התבצעה | מרחק הטיסה |
---|---|---|---|---|---|
€125 | €250 | €250 | €250 | €250 | כל הטיסות עד 1,500 ק"מ. |
€200 | €200 | €400 | €400 | €400 | טיסות באיחוד האירופי מעל 1,500 ק"מ. |
€200 | €200 | €400 | €400 | €400 | טיסות מחוץ לאיחוד האירופי בין 1,500 ל 3,500 ק"מ. |
€300 | €300 | €300 | €600 | €600 | טיסות מחוץ לאיחוד האירופי מעל 3,500 ק"מ. |
רוצים לבדוק אם מגיע לכם פיצוי? AirHelp מציעה לכם לבדוק את זכאותכם בחינם בקישור הזה:
מהו הפיצוי המגיע לכם לפי החוק הישראלי על טיסה שבוטלה?
החוק הישראלי המסדיר את הפיצויים למי שטיסתם בוטלה, או נדחתה, נקרא "חוק שירותי תעופה" וידוע גם בשם "חוק טיבי".
החוק קובע זכות לפיצוי עבור טיסה שבוטלה ולא התקיימה, או טיסה שהמריאה באיחור של לפחות 8 שעות מהמועד המקורי.
הטיסות הכפופות לחוק שירותי תעופה הן טיסות הממריאות מישראל אל מדינה זרה, או ממדינה זרה לישראל.
על פי החוק חברת התעופה חייבת לידע את הנוסע בזכויותיו, וגם להציע לו טיסה חלופית. אם בחר הנוסע לקבל טיסה חלופית, הוא עדיין יהיה זכאי לפיצוי אם כי בסכום מופחת.
פיצוי בגין טיסה שבוטלה ע"י חברת התעופה על פי החוק הישראלי:
מרחק הטיסה | הפיצוי במקרה ואין טיסה חלופית | הפיצוי במקרה והנוסע הסכים לטיסה חלופית |
---|---|---|
עד 2,000 ק"מ | 1,300 ש"ח | 650 ש"ח אם האיחור בטיסה החלופית לא עולה על שעתיים |
2,000 עד 4,500 ק"מ | 2,090 ש"ח | 1,045 אם האיחור של הטיסה החלופית לא עולה על 3 שעות |
מעל 4,500 ק"מ | 3,130 ש"ח | 1,565 ש"ח אם האיחור של הטיסה החלופית לא עולה על 4 שעות |
אלו המקרים שבהם לא תהיו כלל זכאים לפיצוי בגין טיסה שבוטלה:
- הטיסה בוטלה שלא באשמת חברת התעופה. כגון במקרים של מזג אוויר קיצוני, מצב בטחוני שלא מאפשר אותה, שביתה מוכרזת ועוד.
- הנוסע קיבלת הודעה על ביטול הטיסה יותר מ 14 יום לפני מועד הטיסה, והוצעה לו טיסה חלופית.
- אם ההודעה נמסרה לנוסע בין 7 ל 14 ימים לפני מועד הטיסה, והוצעה לו טיסה חלופית קרובה (עד שעתיים) ממועד הטיסה המקורית.
- חברת התעופה הודיעה על הביטול פחות מ 7 ימים לפני מועד הטיסה המקורית, אבל הציעה טיסה חלופית בטווח של שעה ממנה.
נוסע זכאי לסרב לקבל טיסה חלופית אם הטיסה לא מוצעת גם לאנשים אחרים שהוא נוסע בחברתם (משפחה, חברים וכו'), או שהטיסה החלופית תגרום לו לחלל שבת או חג.
רוצים לבדוק אם מגיע לכם פיצוי? AirHelp מציעה לכם לבדוק את זכאותכם בחינם.
אז מה לעשות במקרה של טיסה שבוטלה?
התקופה שאחרי מגפת הקורונה מתאפיינת במקרים רבים של ביטולי טיסות, אשר גורמים לעוגמת נפש גדולה להרבה אנשים.
חלק מהטסים לא יודע שמגיע לו פיצוי, וחלק מעדיף שלא לנסות ולקבל אותו עקב הצורך להתמודד עם חברת תעופה שתעשה את כל מה שביכולתה כדי לא לשלם.
עכשיו אתם יודעים שיש לכם דרך נוספת, קלה ונוחה לבדוק אם מגיע לכם פיצוי, וגם לקבל אותו (בניכוי העמלה של החברה המטפלת) אז, אל תוותרו על הכסף שמגיע לכם!
הסיבות הנפוצות לביטולי טיסות
כמות הטיסות בעולם הולכת וגדלה ככל שחולף הזמן, וגם המורכבות של המערכות המתפעלות את הטיסות נמצאת בעליה. עם העליה בכמות הטיסות, גדלים גם המקרים של ביטולי טיסה ולכן כדאי שתכינו את עצמכם למקרה שגם הטיסה שלכם תתבטל!
ישנן מספר סיבות שיכולות לגרום לביטול טיסה:
1. מזג אוויר גרוע
מזג אוויר גרוע הוא כנראה הגורם הראשון במעלה לביטולי טיסות. ישנם כמה סוגי מזג אוויר שיגרמו לטיסה שלכם לא לצאת בזמן:
- ערפל כבד – הערפל גורם לראות גרועה ושדות תעופה חייבים ראות מינימאלית כדי לאפשר למטוסים לנחות ולהמריא.
- סופות רעמים – סופות רעמים מלוות ברוחות חזקות אשר יטלטלו את המטוס שלכם ויהפכו את הטיסה ללא בטוחה.
- שלג וקרח – שלג וקרח יהפכו את מסלולי ההמראה והנחיתה לחלקלקים, ולא יאפשרו למטוס שלכם להמריא או לנחות.
- סופות חזקות – הרוח הנוצרת בזמן סופות כמו טורנדו והוריקן, לא מאפשרת למטוסים לנחות ולהמריא.
2. תקלות טכניות
מטוסים הם מכונות מאוד מורכבות ולכן לפעמים מגלים בהם תקלות. חברות התעופה אשר שמות דגש על בטיחות הנוסעים, יעדיפו לדחות, או לבטל את הטיסה במקום לטוס עם מטוס שהתגלתה בו תקלה. ישנם מספר סוגים של תקלות כאלה:
- תקלה מכנית או אלקטרונית באחת ממערכות המטוס אשר מחייבת תיקון לפני שיוכל לטוס.
- עיכוב בגלל תחזוקה – לפעמים המטוס שלכם בדיוק יוצא מטיפול שוטף והחזרה שלו מתעכבת, או שנשארו בו נושאים שלא טופלו.
- תקלות במערך הפיקוח האווירי – כל הטיסות נמצאות תחת פיקוח של יחידות פיקוח אווירי. כשקיימת תקלה ביחידה כזאת, לא ניתן לטוס באזור שהיא מפקחת עליו.
3. מגבלת שעות העבודה של צוות האוויר
צוותי האוויר בכל טיסה – טייסים ודיילים, כפופים למגבלות חמורות של שעות עבודה. במידה והטיסה שלכם תביא אותם לחרוג מהמגבלה, הם לא יוכלו לבצע אותה והחברה תצטרך למצוא צוות מחליף.
לעיתים אחד או יותר מאנשי הצוות חולה ולא ניתן לבצע את הטיסה עד שלא ימצא לו מחליף.
4. עיכובים בגלל שדה התעופה
שדות תעופה הם מערכות מורכבות מאוד, ותקלות יכולות בקלות לעכבר את הטיסה שלכם. כמה סיבות לעיכובים שנגרמים בגלל שדה התעופה:
- פקק של מטוסים – לפעמים המון מטוסים רוצים לנחות, או להמריא באותו זמן, ונוצר מעין "פקק" אשר גורם לעיכוב.
- סגירת מסלול – לפעמים נסגר מסלול בשדה תעופה בגלל תקלה, תאונה או לצרכי תחזוקה והדבר גורם לעיכובים.
- איומים בטחוניים – שדות תעופה הם מגנטים לטרוריסטים ולפעמים מתקבל איום אשר מחייב להשבית אותם.
5. החלטות תפעוליות של חברת התעופה
חברות התעופה רוצות להרוויח כסף מהטיסות שלהן, והן מקבלות החלטות שמטרטן להביא את הרווח למקסימום. כמה מההחלטות האלה יכולת לגרום לטיסה שלכם להתבטל:
- ביטול טיסה בגלל תפוסה נמוכה – חברת התעופה יכולה לבטל טיסה בגלל שמספר הנוסעים בה לא מצדיק את קיומה.
- שיקולים כלכליים – חברת התעופה יכולה לבטל, או להקטין את מספר הטיסות ליעד מסויים משיקולי כדאיות.
- שינוי בלוחות הזמנים – חברות התעופה מבצעות מעת לעת שינויים בלוחות הזמנים שלהן, מה שיכול להביא לביטול הטיסה שלכם.
איך תוכלו להכין את עצמכם לאפשרות שהטיסה שלכם תבוטל?
ישנם מספר דברים שתוכלו לעשות, כדי להכין את עצמכם לביטול הטיסה שלכם, ולהתמודד עם המצב החדש:
- תתעדכנו – תעקבו אחרי תחזיות מזג אוויר, חדשות על שביתות שעלולות לפרוץ ותתעניינו במצב הטיסה שלכם לעיתים קרובות.
- תהיו גמישים – תזמינו כרטיסי טיסה שמאפשרים שינוי בתאריך מבלי לשלם תוספת על השינוי, ובכך מאפשרים לכם גמישות במועד הטיסה.
- ביטוח – תשקלו להשקיע בביטוח טוב אשר יפצה אתכם על ביטול הטיסה שלכם.
- הכינו תכנית חליפית – תתכננו מה לעשות במקרה שהטיסה שלכם תתבטל – איפה תגורו, מה תעשו ואיך תגיעו לאן שאתם צריכים.
- תארזו למקרה שהטיסה תבוטל – קחו איתכם מטענים לטלפון, תרופות, כלי רחצה ומסמכים חשובים שתצטרכו אם הטיסה תבוטל.
איך להתמודד עם שירות הלקוחות של חברת התעופה במקרה של ביטול טיסה
היתה לכם חופשה מתוכננת היטב, שילמתם מראש על הכל, והנה מצלצלים אליכם מחברת התעופה ומודיעים לכם שהטיסה שלכם בוטלה.
אז מה עושים עכשיו?
תשארו שלווים וקרי רוח
זה מרגיז, אני יודע, והנטיה הטבעית היא להתפרץ, אבל אם תטפלו במצב בקור רוח ובנימוס יש סיכוי שיטפלו בכם יותר טוב והנזק שנגרם יהיה יותר קטן.
תמהרו להגיע לשירות הלקוחות של החברה
יתכן שיש לחברה פתרונות שיספקו אתכם, אבל הם נמצאים בצמצום. ככל שתגיעו מהר יותר לשירות הלקוחות, גדל הסיכוי שיציעו לכם פתרון שיספק אתכם ויאפשר לכם להמשיך את החופשה כמעט ללא השפעה.
תצטיידו בכל הנתונים הרלוונטיים
לפני שאתם פונים אל שירות הלקוחות של החברה, תוודאו שיש לכם את כל הנתונים הדרושים להם כדי לטפל בכם: אישור הזמנה, מספר טיסה וזמן ההמראה המתוכנן.
תעזרו באתר האינטרנט של החברה או באפליקציה שלה
אם אתם נמצאים בנמל התעופה, ולפני הדלפק של החברה יש תור ארוך, תנסו לפנות לחברה באמצעות אתר האינטרנט שלה, האפליקציה או ברשתות החברתיות. לחברות רבות יש מענה מהיר באמצעים האלה.
דעו את זכויותיכם
ברגע שאתם מכירים את זכויותיכם, כולל פיצוי ועזרה, תוכלו לפנות אל החברה בבטחון אשר יבהיר להם שהם צריכים לפעול על פי החוק ולעזור לכם בהתאם למקרה.
תכינו שאלות
תכינו רשימת שאלות בכתב, כדי שלא תשכחו דבר בהתנהלות מול החברה. תשאלו על טיסות חלופיות, על ביצוע הזמנה מיידית, על עזרה שמגיעה לכם במציאת מקום לינה ואוכל ועל הפיצוי המגיע לכם.
תהיו פתוחים לפתרונות חלופיים
תהיו פתוחים לאלטרנטיבות שיציעו לכם (אם יציעו) כדי לא להפסיד את החופשה. יתכן ויציעו לכם טיסה לנמל תעופה אחר באותה ארץ, או טיסה עם חברת תעופה אחרת, תמהרו לבחון את ההצעות ולקבל אותן, אם הן נראות לכם מתאימות.
בקשו אישורים בכתב
כאשר אתם מגיעים לסיכום עם חברת התעופה, בקשו אישורים כתובים על קביעת הטיסה החדשה, פיצויים שסוכמו וכו'. בקשו את האישורים בדואר אלקטרוני, או אם אתם מדברים פנים אל מול פנים, בכתב. הדבר ימנע חוסר הבנה בעתיד.
דברו בנימוס אך בתקיפות
למרות שאני חוזר ומדגיש את החשיבות שבשמירה על קור רוח ונימוס, אל תהססו להיות אסרטיביים כאשר הדבר נדרש. דרשו את המגיע לכם כגון טיסה חלופית, פיצוי וסידורי לינה, אם המצב דורש.