איך עובדים מנועי סילון

מנועי סילון מניעים היום את רוב המטוסים בעולם, במהירויות גבוהות, למרחקים גדולים וביעילות רבה. 

במאמר הזה תוכלו לגלות איך הם עושים את זה ומיהן החברות שמייצרות אותם.

לפרטים נוספים או להזמנת טיסה צלצלו עכשיו למספר 050-5518080 או מלאו את הטופס ונחזור אליכם:

הרכיבים הבסיסיים של מנוע סילון

מנוע סילון מורכב ממספר מרכיבים עיקריים, שלכל אחד מהם תפקיד מכריע בתהליך ההנעה:

  1. מערכת היניקה: המנוע פועל תוך כדי שאיבת אוויר דרך מערכת היניקה שלו. האוויר הנכנס חיוני לתהליך הבעירה המתחולל בתוכו.
  2. מדחס: המדחס דוחס את האוויר הנכנס, מגביר את הלחץ שלו ומכין אותו לבעירה. זהו שלב חיוני במקסום יעילות המנוע.
  3. תא הבעירה: בתא הזה מוזרק דלק לאוויר הדחוס ונדלק. הגזים המתקבלים בלחץ גבוה ובטמפרטורה גבוהה הם הכוח המניע של המנוע.
  4. טורבינה: הגזים החמים הנוצרים במהלך הבעירה זורמים דרך טורבינה. כשהגזים עוברים דרך להבי הטורבינה, הם גורמים לה להסתובב.
  5. פיית הפליטה: גזי הפליטה המהירים יוצאים מהמנוע דרך פיית הפליטה, ויוצרים סילון דחף חזק.
בחתך דרך מנוע סילון ניתן לראות את המערכות השונות
חתך לאורך מנוע סילון

תהליך העבודה של מנוע הסילון

  1. יניקת אוויר: המנוע חייב כמויות אוויר אדירות כדי ליצר את הדחף הסילוני, והוא מקבל אותן על ידי משיכת נפחים גדולים של אוויר מהסביבה דרך מערכת היניקה.
  2. דחיסה: המדחס, המורכב לרוב ממספר להבים מסתובבים ונייחים, דוחס את האוויר הנכנס. דחיסה זו מגבירה את לחץ האוויר, מה שמוביל לריכוז גבוה יותר של חמצן.
  3. בעירה: דלק מוזרק לאוויר הדחוס בתא הבעירה. התערובת מתלקחת ויוצרת פיצוץ מבוקר. תהליך זה מעלה משמעותית את הטמפרטורה והלחץ של האוויר.
  4. התפשטות: הגזים בלחץ גבוה, בטמפרטורה גבוהה, הנוצרים בתא הבעירה מתפשטים וזורמים דרך הטורבינה. הטורבינה מחוברת למדחס, וכשהגזים עוברים, הם גורמים ללהבי הטורבינה להסתובב והיא מסובבת את המדחס.
  5. יצירת דחף: הטורבינה המסתובבת מקושרת למדחס, מה שמבטיח מחזור רציף של כניסת אוויר, דחיסה, בעירה והתפשטות. גזי הפליטה המהירים היוצאים מהמנוע דרך פיית הפליטה יוצרים סילון דחף רב עוצמה אשר דוחף את המטוס קדימה בהתאם לחוק התנועה השלישי של ניוטון.

סוגי מנועי סילון

ישנם סוגים שונים של מנועי סילון, כל אחד עם העיצוב והשימוש הייחודיים שלו:

  1. Turbojet: עיצוב מנוע הסילון המסורתי, שבו כל האוויר הנכנס למנוע עובר את תהליך הבעירה.
  2. Turbofan: עיצוב חסכוני יותר בדלק המשתמש בשילוב של הסילון המסורתי וזרם אוויר עוקף. האוויר העוקף עוזר ליצור דחף נוסף.
  3. Turboprop: בשימוש נפוץ במטוסים קטנים יותר, מנועי טורבו-פרופ משתמשים בשילוב של טכנולוגיית סילון ומדחף כדי לייצר דחף.
  4. Ramjet ו-Scramjet: מנועים אלה פועלים במהירויות גבוהות מאוד ומשמשים לעתים קרובות בטיסה היפרסונית. הם מסתמכים על התנועה קדימה של המטוס כדי לדחוס אוויר נכנס, ולבטל את הצורך במדחס מסורתי.

העתיד של הנעת סילון

ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, כך מתקדמת האבולוציה של מנועי הסילון. מיעילות מוגברת בדלק ועד להפחתת ההשפעה הסביבתית, מחקר וחדשנות מתמשכים שואפים להפוך את הטיסות לא רק למהירות יותר אלא גם לברות-קיימא. התהליך המורכב של כניסת אוויר, דחיסה, בעירה ויצירת דחף ממשיך להפנט חובבי תעופה ומהנדסים כאחד, ומבטיח שהשמיים יישארו תחום של התקדמות וחקירה מתמדת.

מיהן חמשת החברות המובילות ביצור של מנועי סילון

תעשיית התעופה והחלל מונעת על ידי חדשנות, ומנועי הסילון נמצאים בחזית החדשנות.

בהמשך המאמר נראה מיהן חמש היצרניות המובילות של מנועי סילון, ומהן החוזקות של כל אחת:

1. General Electric (GE) Aviation

חוזקות:

  • ורסטיליות: GE Aviation ידועה במנועים הרב-תכליתיים שלה, המניעים מגוון רחב של מטוסים, ממטוסים לטיסות קצרות ועד למטוסי ענק לטווח ארוך.
  • חדשנות: החברה מתמקדת בטכנולוגיות מתקדמות, כגון חומרים מתקדמים ועיצובים חסכוניים בדלק.
  • יכולת צבאית: GE Aviation היא שחקן מרכזי במנועי מטוסים צבאיים, והיא מייצרת את המנועים למטוסי קרב כמו F-16 ו-F/A-18.

מנועים ומטוסים בולטים:

  • מנוע ה GE90 המותקן על מטוסי בואינג 777.
  • מנוע ה CFM56 שמניע את מטוסי בואינג 737 ואיירבס 320 לדגמיהם השונים.
  • מנוע ה F110 אשר משמש כמנוע במטוס הקרב F16.

2. Rolls-Royce

חוזקות:

  • מצוינות הנדסית: רולס רויס ​​היא שם נרדף להנדסת דיוק, מייצרת מנועים בעלי ביצועים גבוהים עם התמקדות ביעילות.
  • השפעה גלובלית: מנועי החברה הם חלק בלתי נפרד מציי המטוסים של חברות התעופה הבינלאומיות הגדולות.

מנועים ומטוסים בולטים:

  • סדרת Trent: מותקנת במטוסי בואינג 787 דרימליינר ואיירבוס A350.
  • RB211: בשימוש היסטורי על מטוסי Lockheed L-1011 TriStar.
  • Adour: מניע מטוסים צבאיים כמו BAE Hawk.

3. Pratt & Whitney

חוזקות:

  • עיצובים חדשניים: Pratt & Whitney ידועה בטכנולוגיית הטורבו-פאן החדשנית שלה, המשפרת את יעילות צריכת הדלק ומפחיתה את ההשפעה הסביבתית.
  • נוכחות צבאית ומסחרית: שחקן מפתח במגזרי התעופה הצבאיים והמסחריים כאחד.

מנועים ומטוסים בולטים:

  • PW1000G: מותקן במטוסי -Airbus A220, A320neo ומטוסים אחרים.
  • F135: מניע את מטוס הקרב מהדור החמישי, ה-F-35 Lightning II.
  • PW4000: בשימוש על מטוסי בואינג 747, 767 ו-777.

4. CFM International

חוזקות:

  • דומיננטיות בשוק: CFM International היא שחקן מרכזי בשוק של מנועי מטוסים צרי גוף כמו הבואינג 737.
  • יעילות בצריכת דלק: סדרת מנועי LEAP מתהדרת ביעילות צריכת דלק מרשימה ובביצועים סביבתיים טובים.

מנועים ומטוסים בולטים:

  • מנועי סדרת LEAP: מותקנים ב-Airbus A320neo, בואינג 737 MAX ו-COMAC C919.

Honeywell Aerospace

חוזקות:

  • מגוון של פתרונות: Honeywell Aerospace מספקת מגוון פתרונות תעופה, כולל מנועים ויחידות כוח עזר (APUs).
  • חדשנות באוויוניקה: מעבר למנועים, Honeywell היא מובילה בטכנולוגיות אוויוניקה ותעופה וחלל.

מנועים ומטוסים בולטים:

  • TFE731: מופעלים במטוסי מנהלים שונים.
  • HTF7000: מותקנים על מטוסי מנהלים בינוניים.

איך בוחרים איזה מנוע סילון יניע דגם מסויים של מטוס?

כאשר יצרנית המטוס רוצה לצייד אותו במנועים מתאימים, ישנן שתי אפשרויות:

  1. היצרנית נותנת ללקוח את האופציות והוא יכול לבחור אילו מנועים להתקין על המטוס. (למשל בבואינג 787)
  2. היצרנית כופה על הלקוח מנוע מסויים. (למשל במקרה של איירבאס 350)

תוכלו לראות איך נעשה התהליך בסרטון הזה:

בעולם הדינמי של התעופה, יצרניות מנועי הסילון המובילות הללו ממשיכות לפרוץ גבולות, לדחוף את ההתקדמות הטכנולוגית ולעצב את עתיד הטיסה. בין אם מדובר בהפעלת מטוסי נוסעים מסחריים, מטוסים צבאיים או מטוסי מנהלים, חברות אלו ממלאות תפקיד מרכזי בדאגה שנמשיך לטוס בבטחה ובחיבור ארצות העולם. ככל שהטכנולוגיה מתפתחת, אנחנו יכולים רק לצפות לפתרונות חדשניים וברי קיימא יותר של ענקיות התעופה והחלל הללו, שיפתחו עידן חדש של מצוינות תעופה.